לא היו ימים טובים לישראל כט"ו באב וכיום הכפורים
הגמרא בסוף מסכת תענית מבינה כי יום הכפורים הוא היום הכי טוב בשנה, מדוע?
"כי ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם מכל חטאתיכם לפני ה' תטהרו".
ביום הכפורים אנו מקבלים חנינה וטהרה מאת ה'. "אמר רבי עקיבא אשריכם ישראל, לפני מי אתם מיטהרים ומי מטהר אתכם? אביכם שבשמים, הוא מטהר אתכם. שנאמר מקווה ישראל ה' ".
יש שלושה סוגים של מקווה טהרה. האחד, כפשוטו מקווה מים של ארבעים סאה, מעיין או ים.
יש מקווה - ישראל, שמשמעותו להתבטל – לטבול, בתוך עם ישראל. כמו שאמרה האשה השונמית לנביא אלישע: "בתוך עמי אנכי יושבת". לכן כל נוסח התפילה והוידוי והתחנונים הם בלשון רבים. כל ישראל ערבים זה לזה.
ויש "מקווה ישראל ה'", שמשמעו להתבטל אל השם, להתחבר חיבור מוחלט לה'. לבטל את רצונותינו מפני רצונו.
על הכתוב "ימים יוצרו ולא אחד בהם", מבארים חז"ל כי היום היחידי שהשט-ן (שהוא היצר הרע), לא פועל ולא מקטרג הוא יום הכפורים. זה אולי ההסבר לתופעה המרגשת שרוב עם ישראל, צם ביום הכפורים ומגיע לבית הכנסת להתפלל.
תשובה מאהבה, משמעותה לשוב ולהתחבר למהות הנשמתית שלנו, שהיא טהורה - חלק אלו-ה ממעל. כאשר אנו מחוברים למהות הפנימית שלנו, אנו חפצים רק בטוב האלוקי ובתורתו שהיא "לקח-טוב".
בתשובה מאהבה לא רק שנמחלים לנו כל עוונותינו, אלא העבירות נהפכות לזכויות.
לדעת חכמים לא מספיק יום הכפורים לכפרה אלא צריך גם לעשות תשובה. התשובה לפי הרמב"ם כוללת 4 שלבים: הכרת החטא, וידוי, חרטה וקבלה לעתיד.
לפי רבינו יונה מגירונדי בספרו שערי תשובה, כדי שהתשובה תהיה שלימה, מחובתינו לזכות גם אחרים לעשות תשובה, כי אנו ערבים זה לזה.
אני מבקש לנצל את המידעון לבקשת סליחה ומחילה וכפרה ממי שנפגע ממני.
כפי שאני אומר כל לילה לפני קריאת שמע על המיטה: "הריני מוחל וסולח לכל מי שפגע בי".
שתהיה לנו שנה טובה ומבורכת
כתיבה וחתימה טובה לחיים טובים ולשלום
שנשמע ותבשר בשורות טובות, ישועות ונחמות
באהבה ובאמונה
הרב ד"ר אשר כורסיה
ראש האולפנה