מידעון פרשת לך-לך

 

 

הרב ד"ר אשר כורסיה - ראש האולפנה

 

image
פרשת הציוני הראשון- לך לך

בשנת 1948 לבריאת העולם נולד הציוני הראשון, אברהם אבינו, באור-כשדים.
אברהם מחפש לדעת מי ברא את העולם, וכאשר הוא מבין שיש בורא לעולם, בורא העולם מתגלה אליו ומורה לו לעשות שינוי משמעותי בחייו: " ויאמר ה' אל אברם לך-לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך". בגיל   75 ! יוצא אברם אל המסע האישי- אוניברסלי שלו, שהופך אותו לאב המון גויים.
על המילה הראשונה המיותרת לכאורה "לך"- מבאר רש"י: "להנאתך ולטובתך".
כך כותב הרמח"ל, בפתיחת ספרו הפופולארי, מסילת ישרים, בפרק א' על תכלית בריאת האדם: "האדם לא נברא אלא להתענג על ה' וליהנות מזיו שכינתו". כל התורה מכוונת לזה. למען ייטב לך, לטוב לך כל הימים ועוד. ליהנות מזיו השכינה אפשר רק בארץ-ישראל, "ארץ אשר עיני ה' אלוהיך בה". המצוות נועדו לחבר אותנו, בצוותא, לנותן התורה.
כדי שנוכל להתקדם ולהשתפר, צריך להיות כל הזמן בתנועה, ללכת אל הייעוד שלנו.
ר' נתן תלמידו של ר' נחמן מברסלב מבאר כך את הציווי: אם תרצה ללכת אל עצמך, אל המהות שלך, עליך להשתחרר מכבלי הארציות, ומהתכונות המולדות שלך. ואפילו ממה שאמרו לך בבית אביך, אל הארץ- הרצון אשר אראך.
בסוף הפרשה משנה ה' את שמותם של אברם ושרי, ומוסיף להם את האות ה'- כאות של ברכה. וה' מבטיח לשרה בן : "ויאמר אלוקים ...שרה אשתך יולדת לך בן וקראת את שמו יצחק והקימותי את בריתי איתו לברית עולם לזרעו אחריו".
כל בוקר אנו אומרים בתפילת שחרית: "זכרו לעולם בריתו, דבר צווה לאלף דור, אשר כרת את אברהם ושבועתו ליצחק, ויעמידה ליעקב לחוק, לישראל ברית עולם לאמר לך ארץ כנען חבל נחלתכם". ארץ ישראל מובטחת לבני ישראל.
אנו נמצאים היום בעיצומה של מלחמת קיום בארצנו, על ארצנו. ש לנו הבטחה: "כי ה' אלוהיכם  ההולך עמכם להילחם לכם עם אויביכם להושיע אתכם".
יהי רצון שנזכה למימוש כל הבטחות התורה:
"למען ירבו ימיכם וימי בניכם על האדמה אשר נשבע ה' לאבותיכם לתת להם כימי השמיים על הארץ".

שבת שלום!
הרב ד"ר אשר כורסיה
ראש האולפנה

 

כיצד מפרש רש"י את המילה הלכאורה מיותרת :"לך"?
תשובות לנייד 052-8308305

 

דבר תורה מאת המורה רעות מיכלסון - מורה למדעים

 

 

בפרשתנו, פרשת לך-לך, אנו נפגשים לראשונה עם דמותו של אברהם אבינו. אברהם הוזכר בסוף פרשת נח אך רק כבדרך אגב. וַיִּקַּח תֶּרַח אֶת-אַבְרָם בְּנוֹ, וְאֶת-לוֹט בֶּן-הָרָן בֶּן-בְּנוֹ, וְאֵת שָׂרַי כַּלָּתוֹ, אֵשֶׁת אַבְרָם בְּנוֹ; וַיֵּצְאוּ אִתָּם מֵאוּר כַּשְׂדִּים, לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן, וַיָּבֹאוּ עַד-חָרָן, וַיֵּשְׁבוּ שָׁם. החל מהפסוקים ראשונים ניכר ההבדל הגדול באופן שבו מציגה התורה את אברהם אבינו לעומת האופן בו מוצגת דמותו של נח. 
אצל נח, התורה מקדימה לתאר את אישיותו ומעלותיו - אֵלֶּה, תּוֹלְדֹת נֹחַ--נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה, בְּדֹרֹתָיו:  אֶת-הָאֱלֹקים, הִתְהַלֶּךְ-נֹחַ. לעומת זאת, אצל אברהם אבינו לא מפרטת התורה כלל את מעשיו, מעלותיו או הישגיו הרוחניים. התורה פותחת בפנייה ישירה של הקב"ה אל אברהם ללא הקדמה המסבירה את ההצדקה לפנייה שכזו  - וַיֹּאמֶר ה' אֶל-אַבְרָם, לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ.
שוני זה מעורר תמיהה גדולה. וכי לא ראוי היה שנשמע מעט משבחו של אבי האומה לפני צאתו למסע ההיסטורי אל הארץ המבוטחת למטרת הקמת עם ישראל? והרי בעיון קל במדרשים אנו מוצאים סיפורים רבים אודות אברהם, כיצד ביקש את אלוקיו, נלחם בעובדי עבודה זרה ועשה נפשות לקרב רחוקים לאביהם שבשמיים. מדוע אם כן חוסכת התורה במילים בכל הנוגע לאברהם ואילו בנח מספרת בשבחו כראוי לצדיק שכמותו?
המהר"ל מפראג בספרו "נצח ישראל" מבאר עניין זה באריכות ונסכם באופן תמציתי את דבריו. הקדמת שבחו של נח לפנייה של הקב"ה אליו מעמידה את הקשר בין נח לבין ה' על בסיס העובדה שנח הוא איש צדיק. כלומר, אילולא מעשיו הטובים של נח אין הצדקה לפנייה של ה'. ממילא, אילו ח"ו נח היה סוטה מדרך הישר, הקשר בינו לבין הקב"ה היה ניתק והיה צורך לחפש צדיק "אחר". זוהי אהבה התלויה בדבר, בטל דבר בטלה האהבה. לעומת זאת, הפניה של הקב"ה אל אברהם קודמת לתיאור מעלותיו בכדי להדגיש כי הקשר בינו לבין ה', אינו תלוי במעשים, אינו תלוי בבחירה אלא בסגולה – בעצם מעלתו של אברהם. מעלתו של אברהם היא בעצם מעלתו של עם ישראל וסגולתו היא סגולת ישראל. מעלה זו נובעת מעצם יצירתו של אברהם, מעצם יצירתו של עם ישראל כעם אלוקי. זוהי אם כן אהבה שאינה תלויה בדבר וגם אם במהלך הדורות יהיו נפילות ומשברים רוחניים באומה – הקשר ביננו לבין הקב"ה לא ינתק לעולם.
בדורות האחרונים, על אף העובדה שלצערנו ישנם כאלו שנראה לכאורה כי רחקו מדרך האבות וממסורת ישראל, אנו רואים ישועות גדולות ותהליכי גאולה בהם צועד עם ישראל בדרך העולה אל הארץ ואל המקדש. סגולת עם ישראל מתעורר והקשר עם הקב"ה חזק מתמיד ובע"ה מובטחים ישראל שיעשו תשובה ובא לציון גואל במהרה בימינו אמן.

 

 

תעודת הוקרה לנועה אנדרס על העשייה שלה בזמן המלחמה

 

 

ז'1 בבוקר כיתה - מכינות מרק

 

 

 

לכבוד שבוע העליות- מוריה פרנק מכיתה ז'-1 מספרת על העליה של משפחתה מברזיל

 

 

גבריאלה חסאן מספרת לכיתה י6, על החיים בחו"ל ועל העלייה בקיץ האחרון לארץ הקודש. סיימה בשקופית המרגשת הזו ❤️ >>

 

 

וועדת שכבה ט' בפעילות בנושא: הוקרה לחייל הפצוע

 

 

הרב אשר בדברי פתיחה לבנות מגמת מידע ונתונים של בית הספר ההיברידי של יאב"ע

 

 

כיתה ז'-3 בבוקר כיתה מתוק במיוחד

 

 

 

מצטיינות השבוע משכבה י' האלופה🥇🏆

 

י'1- שביט פרי
י'2- יהלי קיזרמן
י'3- שירה איגלשטיין
י'4- אילה סילטון
י'5- אביה כהן
י'6- שלומית פישר

 

 

 

תנחומים לחברתנו היקרה- המורה הדסה על נפילת אחיה הגיבור ידידיה בלוך הי"ד

 

לצפיי בראיון של המורה הדסה על ידידיה ודבריה המחזקים, לחצו >>

 

video

 

 

מזל טובים ואיחולים

 

מזל טוב למורה צופיה מעוז ומשפחתה להולדת הבת
תזכו לגדלה לחופה ולחיים טובים
🍼

 

מזל טוב למורה ענת סבו ומשפחתה 
בהיכנס הנכד ניר ציון בן אביטל בבריתו של אברהם אבינו עליו השלום
יזכו לגדלו לתורה ולחופה ולמעשים טובים
🍼

 

מזל טוב למורה ורד אדלר ומשפחתה 
בהיכנס הנכד אביחי בבריתו של אברהם אבינו עליו השלום
יזכו לגדלו לתורה, לחופה ולמעשים טובים
🍼

 

מזל טוב למורה סמדר קדוש ומשפחתה 
לנישואי עדי עב"ל אורי
שיזכו להקים בית מפואר בישראל
🥂

 

מזל טוב למורה כוכבה נקש ומשפחתה 
לנשואי הבן
יזכו להקים בית שמח וכשר בישראל
🥂

 

מזל טוב למורה שלומית הרשקוביץ ומשפחתה 
לבר המצוה של הבן
🥂

 

שבת שלום, חורף טוב ובשורות טובות!

 

  Facebook  ​  Instagram/  ​  Website  ​

 

image
אולפנת בני עקיבא אורות מודיעין 
כתובת: נחל צלמון 21, מודיעין
טלפון: 08-9702312 , 08-9752106
פקס: 08-9701036
[email protected]
אתר אינטרנט: www.orotmodiin.co.il 

 

 

נשלח באמצעות smoove פלטפורמת שיווק