ושמחת בכל הטוב אשר נתן לך ה' אלוהיך...
יתן ה' את אויביך הקמים עליך ניגפים לפניך...
פרשת השבוע מדריכה אותנו להיות ממלכת כוהנים וגוי קדוש עד כדי כך ש- "וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך, ויראו ממך". ו- "יתן ה' את אויביך הקמים עליך ניגפים לפניך".
שפע ברכות בפרשתנו, כאשר המילה היום חוזרת 8 פעמים בפרשה...הפרשה היא אקטואלית להיום!. "ובאו עליך כל הברכות האלה והשיגוך, כי תשמור את מצוות ה' אלוהיך והלכת בדרכיו".
יש כאן נוסחה והבטחה לשלום וניצחון ובטחון. "ונתנך ה' לראש ולא לזנב והיית רק למעלה ולא תהיה למטה, כי תשמע אל מצוות ה' אלוהיך אשר אנכי מצווך היום, לשמור ולעשות".
מבאר הרב יוסף חיים זצ"ל בספרו בן איש-חי כיצד אפשר להיות "רק למעלה ולא תהיה למטה"?
ההפרש בגימטריא בין למטה למעלה הוא 91= שם ה' ככתיבתו (הויה) וכקריאתו (אדנות). אם נהיה מחוברים לה', להיות בצוותא איתו, באמצעות המצוות, נהיה רק למעלה.
התורה מצווה אותנו –"ושמחת בכל הטוב אשר נתן לך ה' אלוהיך". ואם חלילה לא עבדנו את ה' בשמחה ובטוב לבב, התוצאה : 98 ההיפך מברכות...
השמחה היא מצווה בפני עצמה והיא התנאי לקיום כל התורה והמצוות.
כאשר מביאים ביכורים לבית המקדש ואומרים וידוי על המעשרות והתרומות שהפרשנו יש בנוסח הווידוי אמירה יומרנית ביותר: "עשיתי ככל אשר ציוויתני". רש"י מיד קולט את הקושי, מי יכול לומר 'עשיתי ככל אשר ציוויתני'? ועל כך כותב רש"י בפירושו על פרשת השבוע: "שמחתי ושימחתי בו".
כל מי ששמח ומשמח אחרים, יכול לבוא לפני מלך מלכי המלכים ולומר: "עשיתי ככל אשרציוויתני".
אנו פונים אל השם בבקשה ותפילה: "שמחנו ה' אלוקינו באליהו הנביא עבדך ובמלכות בן דוד משיחך. במהרה במהרה יבוא ויגאלנו".
אנו בעידן של גאולה, ואופן הגאולה וזמנה תלויים בנו. אנו קוראים בהפטרה בנביא ישעיה: "קומי אורי כי בא אורך וכבוד ה' עלייך זרח. שאי סביב עינייך וראי כלם נקבצו באו-לך בנייך מרחוק יבואו ובנותייך על צד תאמנה".
אנו זוכים לקליטת עלייה מבורכת מכל קצות העולם. באולפנה בפרט ובמודיעין בכלל, במודיעין יש למעלה מרבבה של עולים חדשים מכל קצות תבל, כן ירבו. זה אחד הביטויים המובהקים של הגאולה, קבוץ גלויות.
"הקטן יהיה לאלף והצעיר לגוי עצום אני ה' בעיתה אחישנה".
שנזכה לגאולה שלימה חיש קל מהרה, בחן בחסד וברחמים גדולים.
שבת שלום
כתיבה וחתימה טובה
הרב ד"ר אשר כורסיה
ראש האולפנה