השבת נקרא בפרשת השבוע על קרבן תודה. זה קרבן יוצא דופן. כל הקרבנות בטלין לעתיד לבוא, וקרבן תודה אינו בטל (ויקרא רבה, כז). הראי"ה קוק זצ"ל מבאר כי "התודה באה להודות על הטוב הבא על ידי סיבות לא טובות...על השמחה שאחרי הפחד והסכנה". הכרת הטוב באה לידי ביטוי אחרי מצוקה וחיסרון שקדמו לה. אין האור ניכר אלא מתוך החושך. לעתיד לבוא, במהרה בימינו, יכירו כולם, שכל הרעות פעלו לטובה והן חלק מתהליך שסופו טוב. לכן קרבן התודה לא יתבטל משום שנבין את צורך הרע בתהליך השלימות, ואז יגלה שכל מה שעושה הקב"ה, הכל לטובה. הגמרא אומרת כי "לעתיד לבוא יברכו על הרעה כשם שמברכים על הטובה...הטוב והמיטיב" (פסחים נ). רעיון זה נוכח בחג הפסח וביציאת מצרים. כמו שאמר יוסף לאחיו : "אתם חשבתם לרעה, אלוקים חשבה לטובה". כל שעבוד וגלות מצרים היה לטובת בניית עם ישראל. הראשון שקרא לנו עם היה פרעה. היה זה כור היתוך וזיקוק של הזהב מהפסולת ובניית העם הנבחר . "עם זו יצרתי לי , תהילתי יספרו". להיות ממלכת כוהנים וגוי קדוש, אור לגויים.
במוצש"ק, יחול יום הזכרון של רבי אלימלך מליז'נסק, שחיבר תפילה לאומרה לפני התפילה. בסופה הוא מבקש: "אדרבא, תן בליבנו שנראה כל אחד מעלת חברינו...ושנדבר כל אחד את חבירו. בדרך הישר והרצוי לפניך...ואל יעלה בליבנו שום שנאה מאחד על חבירו חלילה.
שבת שלום ומבורך הרב אשר כורסיה ראש האולפנה
|