|
|
פרשת כי תשא
אחרי החטא החמור של מעשה העגל שהתרחש מייד אחרי מעמד הר סיני בו כל העם רואים את הקולות ושומעים את בורא העולם מדבר אליהם, משה מתחנן לפני ה': " ויחל משה את פני ה' אלוקיו ויאמר למה ה' יחרה אפך בעמך אשר הוצאת מארץ מצרים...למה יאמרו מצרים לאמר ברעה הוציאם...? שוב מחרון אפיך...זכור לאברהם ולישראל עבדיך..." וה' נענה למשה "וינחם ה' על הרעה אשר דבר לעשות לעמו"... איזו מן טענה זו "למה יאמרו מצרים?" וכי אכפת לה' מה יגידו המצרים? ובכן, כנראה שכן...יש מגמה של תיקון עולם שכדי לממשה נבחר עם ישראל להיות ממלכת כהנים וגוי קדוש. אנו רוצים שיהיה שם ה' מתקדש ומתאהב על ידינו תמיד. תפקידינו, לתקן עולם במלכות ש-די. לכן, על חילול ה' אין כפרה, ושיא ההצלחה זה קידוש ה'. איך הופכים את מידת הדין למידת הרחמים? אמר רבי יוחנן: אלמלא מקרא כתוב, אי אפשר לאומרו, מלמד שנתעטף הקב"ה כשליח צבור והראה לו למשה סדר תפלה, אמר לו: כל זמן שישראל חוטאין, יעשו לפני כסדר הזה ואני מוחל להם (ראש השנה יז, ב.( החפץ חיים זצ"ל ביאר מה פירוש "יעשו לפני כסדר הזה", על פי משל לפועל שבא לעבוד בבית חרושת. ביום הראשון לעבודתו, רשם לו בעל בית החרושת רשימה שהכילה את כל העבודות המוטלות עליו. כאשר בא הפועל בסוף החודש לבקש את משכורתו, שאלו בעל הבית מה עשה במשך החודש. השיב הפועל: בכל יום קראתי את כל מה שכתבת לי ביום בואי לעבוד אצלך. נזדעק בעל הבית ואמר: שוטה שכמותך! קריאה גרידא אין לה כל ערך, חובתך הייתה לבצע את כל מה שכתבתי לך! זהו פשר "יעשו לפני כסדר הזה", הקב"ה מצפה מאתנו שנדבק באותן י"ג מידותיו ונקיימן בפועל. כמו שהגמרא במסכת שבת (קל"ג ע"ב)אומרת: "הווי דומה לו, מה הוא חנון ורחום אף אתה היה חנון ורחום". קריאה מן השפה ולחוץ כמצות אנשים מלומדה, אין לה ערך. "יעשו לפני כסדר הזה" אמר הקב"ה, ולא "יאמרו לפני כסדר הזה". אם אנחנו נתנהג כפי מידותיו של הקב"ה, שהוא רחום וחנון וארך אפיים, כך נמשוך עלינו את מידת הרחמים, מידה כנגד מידה. בדרך שאדם מודד בה מודדים לו.
יהי רצון שנזכה לאהוב ולכבד זה את זה, ולרחם זה על זה. ממילא יתנהג עמנו הקב"ה במידת החסד והרחמים.
שבת שלום! באהבה ובאמונה הרב אשר כורסיה ראש האולפנה |
| |
|
מי לא הייתה רוצה לקבל תעודת בגרות ובהצטיינות?! מי לא הייתה רוצה לעבור טסט ראשון ובלי שיעורי נהיגה?! כולנו רוצים הישגים וכמה שיותר טובים ומוצלחים, אבל כל אחד יודע שכדי להגיע להישג הזה – צריך להתאמץ, צריך להשקיע, זה לוקח זמן וכוחות. למעשה, זהו לקח מרכזי
שמבקשת שהתורה ללמדנו בסיפור חטא העגל. מצד אחד, נאמר בתורה שאהרן יצר את העגל בחרט, כלי אומנות של הצורפים שחורטים איתו בזהב לעשות צורות שונות (שמות לב, ד וברש"י שם). מצד שני, התורה מספרת, שלאחר שמשה ירד מההר ושבר את הלוחות בגלל העגל, אהרן הסביר לו שהוא זרק את כל הזהב לאש ומתוך האש יצא העגל
(שם, כד). מה ביאורה של סתירה זו? חז"ל לימדונו שהעם ביקשו לעשות את העגל שש שעות לפני תום הארבעים יום שהיה משה בהר (רש"י לשמות לב, א). בסך הכל שש שעות היו חסרות בכדי שעם ישראל יקבלו את הלוחות שה' עשה וכתב. באותה העת הם ביקשו מאהרן שיעשה להם תחליף למשה: "קוּם עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים אֲשֶׁר
יֵלְכוּ לְפָנֵינוּ כִּי זֶה מֹשֶׁה הָאִישׁ אֲשֶׁר הֶעֱלָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֹא יָדַעְנוּ מֶה הָיָה לוֹ". אהרן ניסה לדחות אותם ולכן ביקש ליצור את הפסל בחרט, כך שהדבר ייקח זמן רב. בנוסף, הוא גם הורה שהחגיגות עם הפסל יהיו רק למחרת (שמות, ו), הכל מתוך
מחשבה לא רק להרוויח זמן, אלא גם לנסות ליצור תהליך שבו יבינו עם ישראל כמה התחליף שהם מבקשים – אינו טוב. אך העם התעניין בתוצאה... לכן, כאשר תיאר אהרן למשה את מעשה העגל, הוא אמר שהעגל נוצר מן האש, היינו מעשה רגעי, פתאומי, סוג של מעשה כשפים. אך זהו אינו
מעשה אמיתי, אין השקעה, אין מאמץ, אין פעולה ותהליך המשפיע על האומן היוצר. לאור זה מובנת היטב התוצאה של חטא העגל: לא רק שמשה עלה לזמן כפול - שמונים יום נוספים! (ארבעים יום לכפר על העם וארבעים יום לקבל את הלוחות השניים) אלא שגם עם ישראל נדרשים מעתה לכל אורך הדורות לתקן את מעשה העגל (רש"י לשמות לב, לד). מכאן למדנו: שהעבודה וההשקעה שלנו, הסבלנות, אורך הרוח, המאמץ המתמשך – "עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה", זוהי דרכם של ישראל והיא היא שתביא לגאולה השלמה ולהצלחה הגדולה של עם ישראל. בדרך זו אנו מבקשים ונדרשים ללכת ולהוביל את תלמידותינו: השקעה ומאמץ ברוח ובחכמה, בלמידה ובפעילות חברתית, בכדי לעלות מעלה מעלה. |
משה רבנו יורד מהר סיני עם הלוחות בתום ארבעים יום וארבעים לילה. כשמשה ירד מההר פניו קרנו, אהרון וכל בני ישראל שראו זאת נבהלו, משה קורא להם והם שבים אליו: ״ויצום את כל אשר דבר ה׳ איתו בהר סיני״ רשב״ם מפרש: "קרן"- לשון הוד, גם רש"י מפרש בצורה דומה: האור מבהיק ובולט כמין קרן. ומהיכן זכה משה זכה לקרני ההוד? רבותינו אמרו מן המערה, שנתן הקב״ה , ידו על פניו, שנאמר (שמות לג , כד): "ושכותי כפי״. יש המפרשים את תופעת הקרינה שמקורה בפניו של משה כתופעה רוחנית. בבחינת ״כי נר מצוה ותורה אור״(משלי ו׳) כמו שאדם הלומד תורה מתמלא באור רוחני כך משה שלמד תורה מפי הגבורה התמלא אור רוחני ייחודי. הבעיה שאהרון ובני ישראל ראו את הקרינה הזאת כתופעה מוחשית ונבהלו
מפניו. אור החיים רומז אף הוא על תהליך מוחשי ולא רוחני ״קרן עור פניו לצד שהיה מיחוש שהאור הלז היה לצד עכבתו את ה׳ נוצצו אורות בפניו ובהאריך הזמן יחזור הדבר לכמות שהיה". ננסה לתת תשובה על "קרן עור פניו" מהעולם המוחשי- פיזיקלי. בחיי היום יום אנו נחשפים לאביזרים המחזירים אור כאשר מאירים עליהם. לתופעה זו קוראים: פלואורסצנציה, ישנם חומרים שכאשר מקרינים עליהם באור נראה, הם בולעים את אנרגיית האור, עוברים ערעור למצב בלתי יציב, וכאשר חוזרים למצב הקודם, הם פולטים אנרגיית אור. יכול להיות שהקב"ה נתן על פני משה כעין משחת פלואורופור, שגרמה לקירון עור פני משה. (מתוך ספרו של ד"ר יצחק קניגסברג, אורים בתורה ובמדע) שבת שלום! |
הישג מרשים ויוצא דופן הישג שלא היה עוד כמוהו בשנים האחרונות: נבחרת הרובוטיקה של האולפנה, קבוצת firefly 9739 השתתפה השבוע ביומיים של תחרות רובוטיקה מחוזית בחדרה, והגיעה למקום הראשון ב'ברית' יחד עם עוד 2 קבוצות!!! וכדי להגיע למקום מכובד כ'כ, הבנות השקיעו בחדשיים האחרונים שעות רבות בהכנה של הכל מא' ועד ת': בניית הרובוט, תיכנות שלו, אלקטרוניקה של הרובוט ובניית אסטרטגיה. עזרו רבות מנטורים ומלווים מקבוצות אחרות ובמיוחד קני גרין אבא של יקירה תלמידה מכיתה י'ב חברת הקבוצה. ב'ה הבנות גילו כישורים טובים וביצועים יפים של הרובוט במגרש והגיעו להישגים מרשימים ביותר! השופטים התרשמו לטובה מהיכולת של הקבוצה במיוחד שהיא רק בתחילת דרכה!! ולכן נתנו לקבוצה את הפרס של השראה והצטיינות כקבוצה מתחילה !🦾 שנקרא: rookie inspiration award כל הכבוד לבנות הנבחרת ובמיוחד לקפטנית - תמר שכטמן ולמפעילות של הרובוט - מיכל דיקמן, יסמין חדד, יראל ניות, ועוד 2 בנות שבנבחרת שלנו אבל לא לומדות באולפנה: אסתר צ'רנו ורימונית וינברג. הבנות נרגשות ושמחות מאד על ההשתתפות ההישגים והניצחון!! ומתרגשות כבר לקראת המשך התחרות בשבוע הבא! תודה מיוחדת לרשת יב"ע שעוזרת ותומכת במימון הקבוצה! בתמונה הראשונה: הבנות עם מנכ"ל פירסט ישראל, עידו מזורסקי, שחרג ממנהגו שלא לחלק מדליות ולהצטלם עם קבוצות, וביקש במיוחד להצטלם עם הבנות בגלל שהתרשם מאד מההישגים שלהן וגם חילק להן מדליות! כל הכבוד!
|
הגענו לעיר הגדולה. נהנינו מהים הכחול ומביקור בשוק הכרמל. |
היה לנו שיעור מדרשה מחכים. דיברנו על פרשת השבוע, שרנו שירי שבת והיתה הרקדה שמחה לכבוד חודש אדר. |
אנו שכבת י' מאולפנת אורות מודיעין מרימות יריד חסד לעילוי נשמת תלמידתנו היקרה נועה כפיר שנפטרה ממחלת הסרטן.
כל ההכנסות מהיריד יתרמו לעמותת חיינו שתומכת בחולי סרטן
כל תרומה תתקבל בברכה!!
תודה מראש!!!
❤️❤️❤️
https://payboxapp.page.link/oehq8ZfYW9oJ33gT7
|
אולפנת בני עקיבא אורות מודיעין כתובת: נחל צלמון 21, מודיעין טלפון: 08-9702312 , 08-9752106 פקס: 08-9701036 [email protected] אתר אינטרנט: www.orotmodiin.co.il |
| |
|
|
|
|
|