אין מקרה בעולם :
סיפור המגילה "כאילו" לקוח מתוך מדור רכילות של אחד העיתונים הזולים. מלכות אחשוורוש המלך ששלט בכיפה, המלך ששלט על כל העולם העתיק מתוארת מזווית של בית הנשים. תככים, מזימות, משתאות ועסקי נשים הם הרקע וגם הסיפור של המגילה. כל כך הרבה פסוקים מתארים את עולם בית הנשים עם שמן המור ותמרוקי הנשים ואילו ההחלטות, המלחמות והשאיפות של אחשוורוש לא קיימות במגילה. מדוע מסופר הסיפור כך? מדוע לא מתארים את הדיון המעמיק בין המן לאחשוורוש בשאלת ה"פתרון הסופי" שהציע המן לבעיית היהודים? מדוע לא מתארת המגילה את מלחמותיו ופועלו של אחשוורוש? מלבד כמה משתאות והחלפת נשים אין אנו יודעים כלום על המלך הזה. ושאלה אחרונה, אם ספר מוזר זה הוא חלק מכתבי הקודש, מדוע שמו של הקב"ה נעדר ממנו?
התשובה לכך נעוצה בתקופה שבה נכתבה המגילה. מגילת אסתר מהווה גשר בין בית ראשון לבית שני. בתקופת בית המקדש הראשון, שלטה הנבואה בכיפה. הקשר עם הקב"ה היה נוכח. דבר ה' הסביר את האירועים ההיסטוריים והיה ברור לכל מי שרצה לראות זאת כי יד ה' פועלת בכל מה שקורה. הנביא התורן הסביר את רצון ה' ואת התהליכים. מבית שני ועד ימינו אנחנו ללא נבואה. ללא דבר ה' הברור. יהיו כאלו שיגידו שאם כך הם הדברים אז אין השגחה. אם אין נבואה ברורה מאת ה' אז עולם כמנהגו נוהג. הכל נעשה בצורה טבעית, ללא ניסים והתערבות אלוקית. מתוך כך תתבקש המסקנה חס וחלילה ש"עזב ה' את הארץ" ואין טעם להסתמך על הקב"ה. לכן דווקא בתקופה הזו באה מגילת אסתר. מגילה שאין בה את שם ה'. מגילה המספרת לנו אירועים שנראים ללא תכלית. אירועים קטנים של משתאות, נשים והרבה כבוד. מי שירצה יכול לראות זאת כיד המקרה: במקרה ושתי נהרגה, במקרה אסתר נבחרה, במקרה מרדכי שמע את בגתן ותרש ונכתב בספר הזיכרונות ובמקרה אשחוורוש לא נרדם בלילה. אבל מי שיעמיק יראה שבתוך המקרה הזה, בתוך התככים, בתוך המשתאות, בתוך ענייני הנשים מלך מלכי המלכים תווה את הסיפור כרצונו. הקב"ה מסוגל להזיז את המציאות דרך אירועים קטנים ולחולל מהפכה גדולה. לכן סיפור המגילה הוא נצחי – "ולא יעבור". הוא סיפור על התגלות אלוקית בעולם של הסתר פנים. סיפור של השגחה בעולם שלנו שאיננו עולם של נבואה וניסים גלויים.
אנו מאמינים שגם בתוך הסיבוכים הגדולים שאנחנו עוברים משמחת תורה יש גילוי וכוונה אלוקית להצמיח את עם ישראל. שנזכה לגאולה שלימה.
הרב שמואל רוזנבלום וכל משפחת הלפיד |