|
|
"ששת ימים תיעשה מלאכה וביום השביעי יהיה לכם קודש, שבת שבתון לה'..."
בהקדמה לספרו שמירת שבת כהלכתה כותב הרב נויבירט סיפור אישי על אחותו ומשפחתו שניצלו משיני הנאצים לפני יותר משמונים שנה. כשעלו הנאצים לשלטון, בשנת 1939, החליט אב המשפחה הרב נויבירט זצ"ל לברוח מגרמניה הנאצית לאמסטרדאם שבהולנד. אך הנאצים הגיעו גם לאמסטרדאם. משפחת נויבירט שכרה דירת מיסתור אליה הביאה המחתרת היהודית לחם וריבה להישרדות המשפחה. משחשש האב להישרדות המשפחה ביקש מביתו שתתחפש לגויה, (אין היא מגדת את עמה ואת מולדתה), ותמצא לה עבודה בבית אחד העשירים הגויים בהולנד, וכך היה. היא מצאה עבודה כעוזרת בבית שופט הולנדי נוצרי. כשהבינה הבת כי יום השבתון של השופט הוא ראשון והיא חייבת לבשל ולחלל שבת כדי להתכונן ליום ראשון, שלחה אגרת דחופה עם שאלת רב לאביה: " האם מותר לה לחלל את השבת כדי לשרוד?"... תשובת האב הייתה נחרצת: "שובי מייד הביתה ואל תחללי את השבת עליה נכתב בפרשתינו : "כל העושה בו מלאכה יומת". הבת שבה לבית הוריה, ולמחרת בית השופט הופגז ונמחק על יושביו...אמר לה האב כי יותר מששומר היהודי את השבת השבת שומרת אותו כפי שכותב הטור בהלכות שבת. "כי אשמרה שבת אל ישמרני". אחי הנערה, הרב נויבירט החליט לכתו ספר על 'שמירת שבת כהלכתה', והספור הזה נכתב בהקדמה לספר. פרשת השבוע שלנו נאמרה בהקהל ופותחת במצוות השבת. ומבארים כי השבת היא גם מקור הברכה. ומי שעבורו היום השביעי הוא קודש, שבת שבתון, גם מלאכתו מתברכת והיא נעשית מאליה "ששת ימים תיעשה מלאכה"- קללת אדם הראשון "בזיעת אפיך תאכל לחם" מתבטלת ממנו. בתלמוד הירושלמי (תענית, א, א) אמרו: "אילו היו ישראל משמרין שבת אחת כתיקונה, מיד היה בן דוד בא". בתלמוד הבבלי (שבת קיח, ב), נכתב שאם ישמרו ישראל "שתי שבתות כהלכתן מיד נגאלים". את ההבדל בין התלמוד הבבלי שנכתב בגלות לירושלמי שנכתב בארץ ישראל אפשר לבאר כי שבת אחת צריכים כדי לצאת מהגלות ושבת נוספת לגאולה שלימה ולביאת משיח בן דוד. יש לנו אתגר...אנו רוצים גאולה שלימה. שווה להתאמץ, לייתר דיור לא להתאמץ, לנוח ולהתענג על השבת...לא לעשות שום מלאכה. להיות בני מלכים אמיתיים. לאכול שלוש סעודות מפנקות, להתלבש כמו בני מלכים, לשיר ולטפח את התא המשפחתי. לשמוח ולשמח את מי שקשה שלו. וליהנות מההבטחה: "כי אשמרה שבת , אל ישמרני". ויותר מששמרו ישראל את השבת שמרה השבת על ישראל. ב- 1898העלה מקס נורדאו הצעה לבטל את יום השבת כיום המנוחה, ולהתאימו ליום המנוחה הנוצרי, יום ראשון. בתגובה פרסם אחד העם, אשר צבי גינצברג, מאמר בשם "ילקוט קטן" בירחון "השילוח", וכתב בו :”אין צורך להיות מדקדק במצוות בשביל להכיר ערך השבת. מי שמרגיש בליבו קשר אמיתי עם חיי האומה בכל הדורות, לא יוכל בשום אופן לצייר לו מציאות עם ישראל בלי 'שבת מלכתא'. אפשר לאמור בלי שום הפרזה,
כי: יותר משישראל שמרו את השבת שמרה השבת אותם” זהו
המקור הראשוני למשפט בנוסחו זה. שנזכה לשמור שבתות הרבה מתוך רוב שמחה ומתוך עושר וכבוד, ונזכה לגאולה שלימה במהרה בימינו, אמן. שבת מברכין שלום הרב אשר כורסיה ראש האולפנה |
| |
|
חישבו לרגע על משפחה הבונה את ביתה החדש. הם הקצו לכך סכום כסף נכבד, יותר ממה שרוב האנשים מקצים לבניית בית חדש. ב"ה הם בנו בית יפה, נעים ונוח שעונה לצרכי המשפחה, ונשאר להם סכום כסף בצד. מה יעשו עם הכסף הנותר? ניתן לשמור אותו לצרכי היומיום, לחסוך לעתיד,
להשקיע בהשקעה כזו או אחרת. במילים אחרות: מגוון שלם של אפשרויות. ברם, מפרשת השבוע אנו למדים, שיותר מהאפשרויות המגוונות, ישנה חשיבות בכסף הנותר כשלעצמו. בפרשה אנו קוראים על התרומה שהביאו בני ישראל לצורך בניית המשכן. ההתלהבות וההתנדבות הייתה גדולה, כך שמהר מאוד באו האומנים הבונים את המשכן ואמרו למשה: "מַרְבִּים הָעָם לְהָבִיא מִדֵּי הָעֲבֹדָה לַמְּלָאכָה" (שמות לו,ה). ואמנם הנדבה הספיקה מעל לנצרך – "וְהַמְּלָאכָה הָיְתָה דַיָּם לְכָל הַמְּלָאכָה לַעֲשׂוֹת אֹתָהּ וְהוֹתֵר" (שם,ז). התורה מדגישה שנותרה נדבה, ואולם עיון בפסוק מעלה שהמילה 'והותר' מכוונת לאפשרות נוספת: לעצם התורמה. שכן המילה 'מלאכה' בפסוק זה משמשת בשתי משמעויות:
בפעם הראשונה הכוונה לממון ולנדבה שתרמו עם ישראל, ואילו בפעם השנייה הכוונה למלאכת הכנת המשכן. לאור זה יש לשאול: מה נותר בסוף – התרומה או המלאכה...? לכאורה ברגע שהסתיימה מלאכת המשכן – מה שייך לומר ש'נותרה מלאכת הכנת המשכן'? ואולם מסתבר שדווקא עומק פשוטו
של מקרא הוא שמה שנותר זה הנדבה והכנת המשכן גם יחד. היינו שעם ישראל הבינו שהנדבה שהביאו אמנם מספיקה ואף יותר מכך כדי לבנות את הבית, אך העיקר זה לא המבנה כי אם התוכן שיש בו" ההתנדבות והרצון של העם. אומני המשכן בנו משכן כזה שחרט בליבם
של ישראל את הרצון להמשיך ולתת, להמשיך ולהוסיף. זוהי אומנות שאין כמותה – אומנות של חכמי לב המשפיעים על הלב. המשכן השכין בליבם של ישראל את הרצון להתקרב לד', את הכוח להמשיך ולתת, וזהו הדבר החשוב שיש לעשות עם הכסף הנותר... העבודה החינוכית היא להטמיע את "הרצון ליותר" – לא להסתפק בכאן ועכשיו, לא לעצור בחומר הלימודי שנצרך לבגרות, בחובת התפילה הקבועה, בפעילויות החברתיות שהן חלק מהתוכנית. עבודתנו היא להטמיע בתוכנו ובתוך תלמידותינו היקרות את הרצון להוסיף תורה ומצוות, להחכים,
לדעת עוד, להעמיק, להתנדב, לתרום למדינה ולחברה. זהו היותר שנשאר לעד ומאיר לנצח.
שבת שלום ומבורך |
פרשת ויקהל ״קחו מאתכם תרומה לה׳ כל נדיב לבו יביאו את תרומת ה׳ זהב וכסף ונחושת״ (פרק לה פסוק ה- ויקהל) ה׳ אומר למשה להגיד לבני ישראל את הדברים האלה. אבל שאלה אחד תפסה אותי- איך נשאר עוד זהב? חשבתי שהם נתנו את כל הזהב לעגלי זהב!? בפרשת כי תשא (פרק לב פסוקים ב, ג) כתוב במפרשים שהנשים לא רצו לתת את הזהב שלהן לעגל הזהב ולכן הגברים לקחו מהזהב שלהם ולא של הנשים. הנשים לא רצו להביא את הזהב שלהן לעגל כיון שהן האמינו בה׳ ולא היו מוכנות לבנות צלם של אלוקים אחרים. לכן בפרשה הזו רואים שהאנשים נתנו לה׳ כי הם האמינו בהקב"ה ושנשאר להם זהב. בפרשת ויקהל כתוב (פרק לה פסוק כב) ״ויבאו האנשים על הנשים״...! הגברים הלכו אחרי הנשים להביא זהב כדי לבנות את המשכן. לומדים מזה שלנשים היתה אמונה וקשר חזק ביניהן ל- ה׳! יש אומרים שבזכות הנשים שלא נתנו את הזהב שלהן לבנות את העגל הזהב, ראש חודש הפך להיות חג של נשים במיוחד! שנזכה להפנים כמה מיוחד להיות נשים וגם כמה מיוחד זה להיות עם אמונה שלמה לה׳!!! שבת שלום ושתהיה לנו שבת שקטה עם מעשים טובים ואמונה שלמה!
|
בפרשתנו מדובר על 2 שמנים, שמן המאור ושמן המשחה. מוזכר שמן זית זך כתית להדלקת המנורה ,ושמן זית פשוט למשיחת הכוהנים. מה ההבדל בין שניהם? לפי רש"י: זך משמעותו היא בלי שמרים, וכתית - הזיתים היו כותשים במכתשת, כדי שלא יהיו בו שמרים. וגם בימינו משתמשים בהגדרה "כתית" כתיאור לשמן באיכות גבוהה המיועד לאכילה. כתית מתאר אחוזי רמת החומציות הנמצאת בשמן. ככל שהאחוזים נמוכים יותר כך רמת הכתית יותר טובה. למה דווקא נבחר שמן הכתית להדלקת מנורת המאור? סוג השמן משפיע על מראה הלהבה, כדי להבין את זה נסביר את מנגנון יצירת אור הלהבה. כדי ליצור להבה צריך את משולש הבעירה!! (חומר בעירה, חמצן, ניצוץ). אחרי שהאש נדלקת נוצרת תגובה כימית בין אדי הדלק (חומר הבעירה), המורכבים מפחמן ומימן, לבין החמצן שבאוויר. חלק
גדול מהפחמן לא מגיב מיד עם החמצן , אלא מתלהט ויוצר את האור הצהוב של הלהבה. התהליך הזה קורה כאשר השמן זית "נקי" בלי אותם שמרים שנמצאים בתוך שמן זית רגיל, החודרים לאזור ההתלהטות וגורמים לאי אחידות הלהבה. ומתוך זאת משה התבקש לקחת את שמן זית זך כתית ולא שמן פשוט. מעובד מתוך ספרו של ד"ר יצחק קניגסברג, אורים בתורה ובמדע. שבת שלום |
חזרנו מטיול שנתי בצפון (הלא רחוק מדי..) בגלבוע ובארבל. ב"ה היה טיול מוצלח! התחלנו אותו בהמון חששות בשל הגשמים וגם בגלל שיהונתן שנקרא למילואים בדיוק ביומיים האלה… אבל ב"ה ובעזרת הרבה אנשים טובים הטיול יצא לפועל והבנות נהנו מאוד. אז תודה גדולה קודם כל ליהונתן שגם הגיע במיוחד בבוקר היציאה ועזר המון וגם הצליח להגיח בטיול עצמו וגם נתן מענה אונליין כל הזמן! תודה למורות שהצטרפו אלינו- נעמי בילצקי, צופיה אבוטבול ופזית נגר. תודה ללימור היועצת שבאה להיות איתנו בלילה וגם הביאה איתה כיבוד מפנק. תודה למירית על התכנון והישיבה איתי ברוגע לפני הטיול, ולחגית על העזרה והתמיכה תוך כדי. תודה לאודיה ואור ה-מדריכות שהיו איתנו ועם הבנות והשקיעו בצ'ופרים ונתנו יחס חם ואוהב וממש היו איתן כל הזמן. תודה לרב אשר ומוריס שביקרו אותנו בסיום (וכמובן חילקו חמצוצים). ואחרונות חביבות- המחנכות המדהימות שהובילו את הבנות ברגישות (ובנחישות כשעלה הצורך..) לאה, ירדנה ומרים! היה טוב לעבוד יחד בשיתוף פעולה! ברוך ה'! זכינו לבקר ברמת ארבל- התיישבות יהודית חדשה בגליל התחתון. שמענו שיחה מפי אחת המתנדבות שם (שבדיוק היתה בתורנות שמירה על המקום)- אורית שפיץ. בעקבות הביקור- הבנות שיתפו בהמון תובנות משמעותיות על היכולת שלהן לפעול ולהשפיע וגם על החיבור שלהן לאדמת ארץ- ישראל ולערך ההתיישבות.
עלה נעלה כי יכול נוכל לה!
ואלה הן מצטיינות הטיול השנתי: ז1- לינוי טייב ז2- שירה לקס ז3- גילת ליברמן ז4- אביה ארנפלד
|
כל הכבוד למורה המסורה רבקה חורי שהכינה קוסקוס לתלמידותיה לקראת הבגרות בלשון🏆🥇 ברכה והצלחה! |
נבחרת הרובוטיקה שלנו שוב זכתה בתחרות הגמר השנייה. הפעם במקום השני, מה שמעלה אותה לתחרות הגמר הארצית🥇🏆 בס"ד בעוד שבועיים. נאחל ונתפלל להצלחתן. שיהיה שם השם מתאהב ומתקדש על ידן. |
במגמת מדעי החברה בשכבה י' ערכנו השבוע ארוחת צהריים משותפת, המתאימה לסיום נושא תרבות נעורים עם מאכלים אהובים על בני נעורים. |
הורים יקרים, ה' עמכם! אירועי פורים מתרגשים ובאים ואנו נערכים לקראתם בשמחה רבה - 🥳 יום ראשון רח אדר ב' "ונהפוכו" באולפנא🙃 - סיום לימודים בשעה 13:30 🥳 יום ראשון רח אדר ב' אחה"צ גמ"ח תחפושות, מוזמנים בשמחה. 🥳יום חמישי ד' אדר ב- לשכבה ט' ביקור בטכנודע. 🥳יום חמישי ד' אדר ב'- מלב אל לב, שכבת ח'. 🥳 יום ראשון ז' אדר ב' הפנינג 'ואהבת' - ביקור ילדי החינוך המיוחד באולפנא - סיום לימודים בשעה 13:30 🥳 יום שני ח' אדר ב' אחה"צ יריד חסד על שם נעה כפיר 🥳 ימים שני שלישי- פעילות שבוע רבנית- סיום לימודים בשעה 13:30 🥳 יום רביעי י' אדר ב' יום תחפושות באולפנא - סיום לימודים בשעה 12:00 🥳 יום רביעי י' אדר ב' אחה"צ ה-ה-כ-ת-ר-ה!!!! 🥳 יום חמישי תענית אסתר - סיום לימודים בשעה 12:45
|
ההפיכה ביום ראשון הזה!! והולכת להיות הגרלה מטורפתת עם פרסים שווים ממש 🎉🎉🎉 תעבירו למספר הזה בהעברה בביט- 0507166272 או בפייבוקס השימוש ב-PayBox חינם! מחכים לך בקבוצת "הגרלה מטורפת!!🥳🥳🥳", לחיצה להצטרפות לקבוצה: https://payboxapp.page.link/go7VBvRiVyteu1tt6 או במזומן (כשאתם מעבירות תכתבו שם מלא+ כיתה ) עלות כרטיס: כרטיס אחד- 7 שקל💵 2 כרטיסים- 12 שקל💵 3 כרטיסים -15 שקל💵 5 כרטיסים+ הפתעה - 20 שקל💵
בנות כבר התחילו להעביר אז תמהרו שיהיה לכם כרטיס שמור!! פרסים באמת שווים לא כדאי לכן לפספס!
|
אולפנה יקרה❣️❣️ שמיניתשפ״ד מרימות הכתרה מטורפתתת👑 מתי? ביום רביעי 20.3, י באדר ב *עלות כרטיס כניסה- 25₪ בלבד!! לקניית הכרטיסים ניתן לשלם באולפנה /בביט למספר 0507166272
ויש קישור לפייבוקס👇🏻 מחכים לך בקבוצת "כרטיסים להכתרה שמיניתשפ״ד 👑👑👑", לחיצה להצטרפות לקבוצה: https://payboxapp.page.link/fhhFYEgij16wUKt86 מחכות לראות אתכן שמיניתשפד❤️👑
|
אנו שכבת י' מאולפנת אורות מודיעין מרימות יריד חסד לעילוי נשמת תלמידתנו נועה כפיר שנפטרה ממחלת הסרטן. כל ההכנסות מהיריד יתרמו לעמותת חיינו התומכת בחולי סרטן |
אולפנת אורות מודיעין וגרעין אורות יצחק
מזמינים אתכן, אמהות ובנות 👩👧 לערב שכולו חוויה ולימוד לכבוד פורים 🥳 סדנת קולנוע 📽️ עם פזית אפשטיין
רביעי | ג' אדר ב', 13.3 | 19:00 | באולפנת אורות מודיעין
מתאים לכיתות ז' ומעלה
**כיבוד קל
כניסה חופשית בהרשמה מראש🎞️: https://forms.gle/Z7kNWZwPy2Np3VW3A |
אולפנת בני עקיבא אורות מודיעין כתובת: נחל צלמון 21, מודיעין טלפון: 08-9702312 , 08-9752106 פקס: 08-9701036 [email protected] אתר אינטרנט: www.orotmodiin.co.il |
| |
|
|
|
|
|