מידעון פרשת ויגש

 

 

הרב אשר כורסיה - ראש האולפנה

 

image
"כה אמר ה' צום הרביעי (יז' בתמוז) וצום החמישי (ט' באב) וצום השביעי (ג' תשרי) וצום העשירי (י' בטבת) יהיה לבית יהודה לששון ולשמחה ולמועדים טובים".

צום העשירי- אם עד מחר לא יתבטל בגין ביאת המשיח הוא יום עשרה בטבת שבו סמך נבוכדנצר הרשע על ירושלים והכניסה למצור ולמצוק עד שבתשעה באב נחרב בית המקדש הראשון – לפני 2449 שנים! 

ובינתיים, בימי הצום הנ"ל "מתענים כדי לעורר הלבבות ולפתוח דרכי תשובה ויהיו זיכרון למעשנו הלא טובים ולמעשי אבותינו... עד שגרמו להם ולנו אותן הצרות, שבזיכרון דברים אלו נשוב להיטיב ממעשינו כמו שנאמר: "והתוודו את עוונם ועוון אבותם". (רמב"ם, משנה תורה, תעניות ה'). 
הדברים הנ"ל מתחברים לפרשיות השבוע ולסיפור מכירת יוסף...   עד היום אנו נדרשים לתקן את שנאת-האחים ששיאה היתה מכירת יוסף. 
במלחמת המצווה בה אנו נמצאים , מסרו את נפשם 10 חיילים בלילה אחד- שנהיו להרוגי מלכות, זאת מלבד עשרות החיילים שמסרו את נפשם להגנת העם והארץ.                        
יוסף, אותיות פיוס, מתגלה לאחיו ומפייסם: "ועתה אל תעצבו ואל יחר בעיניכם כי מכרתם אותי הנה, כי למחיה שלחני אלוקים לפניכם... ועתה לא אתם שלחתם אותי הנה כי האלוקים...".
חטא מכירת יוסף ושנאת האחים דורש תיקון מצידנו. אך מצידו של האלוקים- הכל לטובה ולטובתנו. גם הכאבים הגדולים העוברים עלינו, המשברים יביאו לצמיחה בקרוב.
השפת אמת על הפרשה מבאר על הפסוק "בכל צרתם לו (א) צר". כתוב ב- א' וקוראים ב- ו'. כלפי חוץ, איך שנקרא, נראה שגם לקב"ה צר. אך כלפי פנים- איך שנכתב "לא-צר".. כי כל דעביד רחמנא לטב עביד, אך לא תמיד זה נראה. 
גם המלחמה בעזה באה בעקבות מתקפת החושך על האור, ביום שמחתה של תורה הנקראת אור.                      
אין לנו צל של ספק שהאור יגרש את החושך.                        
שנמשיך להדליק אורות של אמונה ואהבה בבחינת הולך ומוסיף וניקח איתנו את אורות החנוכה ונצחון המכבים עד שנזכה בקרוב לחנוכת המזבח בבית המקדש שיבנה במהרה בימינו. 

אור חדש על ציון תאיר ונזכה כולנו במהרה לאורו.
שבת שלום 
הרב אשר כורסיה
ראש האולפנה

 

באות להאיר! 🔥💡 היכרות עם האולפנה

 

לצורך הערכות אנא סמנו את הרכב הגעתכם בקישור https://forms.gle/9jVbN6ZsS8xa82u5A

 

 

על הפרשה - הרב אליהו צבע

 

הבכי ומשמעותו

פרשתנו היא אחת הפרשות המרגשות ביותר בתורה. משפחת יעקב מתאחדת מחדש אחרי עשרים ושתים שנים של פירוד, ניתוק ויגון. על שני מפגשים מרגשים מסופר בפרשתנו:
הראשון, המפגש בין יוסף לאחיו ובין יוסף לבנימין:"וְלֹא יָכֹל יוֹסֵף לְהִתְאַפֵּק לְכֹל הַנִּצָּבִים עָלָיו וַיִּקְרָא הוֹצִיאוּ כָל אִישׁ מֵעָלָי וְלֹא עָמַד אִישׁ אִתּוֹ בְּהִתְוַדַּע יוֹסֵף אֶל אֶחָיו...וַיִּפֹּל עַל צַוְּארֵי בִנְיָמִן אָחִיו וַיֵּבְךְּ וּבִנְיָמִן בָּכָה עַל צַוָּארָיו. וַיְנַשֵּׁק לְכָל אֶחָיו וַיֵּבְךְּ עֲלֵיהֶם וְאַחֲרֵי כֵן דִּבְּרוּ אֶחָיו אִתּוֹ". והשני, המפגש בין יעקב ליוסף: "וַיֶּאְסֹר יוֹסֵף מֶרְכַּבְתּוֹ וַיַּעַל לִקְרַאת יִשְׂרָאֵל אָבִיו גֹּשְׁנָה וַיֵּרָא אֵלָיו וַיִּפֹּל עַל צַוָּארָיו וַיֵּבְךְּ עַל צַוָּארָיו עוֹד".
ננסה לעיין בסוגיית ה'בכי', כפי שהיא מתבארת בדברי חז"ל, נעיין תחילה במפגש הראשון.
חז"ל בגמרא, מגילה טז' ע"ב דורשים ומוציאים את הפסוק מידי פשוטו: חז"ל דורשים, שבמפגש בין יוסף לבנימין, יוסף בכה על שני מקדשים שעתידים להיות בחלקו של בנימין, וסופם להיחרב, ובנימין בכה על משכן שילה, שעתיד להיות בחלקו של יוסף, ושגם הוא עתיד להיחרב. דרשת חז"ל נראית לכאורה תמוהה, מדוע מנסה המדרש לתלות את הבכי של יוסף ובנימין בחורבנות המקדש? הרי הבכי של שני האחים שלא התראו הוא אנושי ומובן?
ה"שפתי חכמים" מבאר,שייתור הלשון "צוואר", שלא נאמר במפגש בין האחים ליוסף, אלא רק במפגש בין יוסף לבנימין, הביא את חכמים לדרוש, שהבכי כאן איננו רק בכי מקומי.
הרב חיים דרוקמן מבאר: שיחות לפרשת שבוע שאין ספק שהבכי של יוסף ובנימין היה בכי של שמחה, בכי של התרגשות לאחר הפירוד הממושך שנכפה עליהם. לחז"ל היתה מגמה אחרת: מגמתם היתה מגמה חינוכית. חז"ל באו להזכיר לנו שישנו חוט מקשר בין מכירת יוסף לבין חורבן בתי המקדש. שנאת חינם למרבה הצער, הוא הגורם המרכזי לכל הצרות כולן.
 חשוב שנזכור, שעם שלוש צרות התמודד יעקב אבינו בחיר האבות בימי חייו: צרת עשיו, צרת לבן וצרת יוסף. "עלי היו כולנה". [1]  שתי הצרות הראשונות היו צרות מבחוץ, ולמרות הקושי והסבל הרב שבהן, ידע אבי האומה להתמודד, ויצא מהן אף מחוזק.  הצרה השלישית הייתה הקשה שבכולן. צרת יוסף מקורה בבית פנימה, והיא זו שגרמה בסופו של דבר, לירידת יעקב אבינו למצרים ולתחילת הגלות.
נעיין כעת במפגש השני. במפגש שבין יעקב ליוסף בנו נאמר: "וַיִּפֹּל עַל צַוָּארָיו וַיֵּבְךְּ" חכמים שמו לב, שלא נאמר "ויבכו", בלשון רבים, אלא "ויבך" בלשון יחיד, שמשמעו, שרק אחד בלבד בכה. נחלקו הפרשנים מי בכה:
 הרמב"ן מבאר, שיעקב הוא זה שבכה בלבד:  "...דבר ידוע הוא מי דמעתו מצויה, אם האב הזקן המוצא את בנו חי לאחר הייאוש והאבל, או הבן הבכור המולך...". רש"י מביא מדרש אגדה המבאר, שיוסף הוא זה שבכה: "אבל יעקב לא נפל על צוארי יוסף ולא נשקו, ואמרו רבותינו שהיה קורא את "שמע". [2] 
גם כאן עלינו לשאול: מה מקום ל"קריאת שמע" ברגע זה? האם לא מצא יעקב אבינו זמן מתאים יותר כדי לקרא קריאת שמע?
הרב חרל"פ מבאר, שיעקב במפגש שלו עם בנו לא בכה ולא נפל על צווארי יוסף, כיוון שחשש מפרשנות מוטעית של בניו, כפי שקרה לאחר עשיית "כתונת הפסים", "לעומת מה שהראה יעקב קודם חיבה יתירה אל יוסף, ובשביל כתונת הפסים שיעקב עשה ליוסף, נתקנאו בו אחיו, ונתגלגל הדבר וירדו אבותינו למצרים, נתאפק יעקב להראות חיבה יתירה לפני האחים". מי מרום ח"ה עמ' צ'
עוד ניתן לבאר, שליעקב באותם רגעים קדושים התברר מה שאמרו חז"ל: "וישלחהו מעמק חברון", בעצה עמוקה של אותו צדיק, שקבור בחברון...כי גר יהיה זרעך". סוטה י"א ע"א
באותם רגעים "קלט" יעקב מדוע נתגלגל יוסף למצרים, והבין שהגיעה עת גזירת הגלות שנאמרה לאברהם אבינו במעמד ברית בין הבתרים, לפיכך קרא בקול גדול: "שמע ישראל, ה' אלוקינו, ה' אחד".
ה"מלבי"ם שם, וכן המהר"ל "נותנים משמעות עמוקה יותר להתנהגותו של יעקב: יעקב חש באותם רגעים הרגשה של רוממות, אהבה נשגבה ושלווה נפשית עילאית. אותם רגשות מבקש יעקב להפנות לקב"ה.
"באשר בעת ההיא...נתעורר בלב יעקב אהבה עצומה ליוסף אשר התאבל עליו ימים רבים, קרא אז "קריאת שמע", ורשפי אש, שלהבת אהבת ה', גבר בלבו על אהבת יוסף, עד שלא פנה אליו כלל, אחר שמסר נפשו במחשבתו במסירת נפש על אהבת ה'...". " סיפור מצמרר המעיד מה היא אהבת ה', מסופר על ה"חפץ חיים": כשנפטר בנו הצעיר, ר' אברהם, ספד לבנו ואמר: בגזרות ת"ח ת"ט התגוררה באחת העיירות אישה אלמנה עם בנה היחיד. הבית שבו התגוררו האלמנה ובנה היה בקצה העיירה. חייליו של הצורר חמילנסקי ימ"ש, התנפלו באכזריות על הבית ורצחו את בנה היחיד. עמדה האישה ואמרה: "ריבון העולמים! נתת לב לכל אדם כדי שיאהב אותך; אך אני, שפחתך, לא יכולתי לאהוב אותך בלב שלם, כי גם את בני יחידי אהבתי, לכן חלקתי אהבתי: מחציתו הייתה מלאה אהבה לבני, ומחציתו לך. אולם עתה, לאחר שנלקח בני", אמרה אותה אלמנה, "אוכל לאהוב אותך בלב שלם". כך אמר ה"חפץ חיים": "הרי אני בשר ודם, ואהבתי הייתה נתונה גם לבני, ר' אברהם, אולם עתה, משנלקח בני, ר' אברהם, אוכל לאהוב אותך בלב שלם.
עוד נראה לבאר - שני כוחות מרכזיים יש באדם: כוח הרגש וכוח השכל. כוח הרגש הוא הכוח המניע, המפעיל, הדוחף, המתאווה והמעורר. כוח זה משול לדלק של מכונה. מאידך, כוח השכל, כוח הדעת, הוא כוח בולם, כוח שאומר לאדם: "רגע, עצור! חשוב,"האם זה ראוי או לא".
לכל כוח יש חסרון ויתרון. בכוח הרגש ישנה סכנה גדולה - הוא מסוגל להוביל את האדם למחוזות שכלל אינו חפץ בהם. מאידך גם בכוח הדעת ישנה סכנה גדולה של הססנות וביקורת יתר. השילוב המנצח הוא איחוד הכוחות של הרגש והדעת יחד. חז"ל רוצים ללמד אותנו, שאבותינו הקדושים ידעו תמיד לשלב בין שני הכוחות; מעולם לא נתנו לכוח האחד לשלוט על חשבון הכוח השני. "באותה שעה" אומרים חז"ל: "היה קורא קריאת שמע". כוונתם היא שיעקב אבינו גם באותה שעה לא נתן לרגש לפרוץ ,"להתפרע"; גם באותה שעה בחיר האבות ידע לשלב את הדעת עם הרגש.
 כך אומר הרב  קוק זצ"ל: "אי אפשר לאדם לחיות לא בשכל לבדו ולא ברגש לבדו; תמיד צריך שיהיה ממזג את השכל עם הרגש בחוברת. כשירצה להתפרץ למעלה ממדרגתו, יאבד את הכישרון של הרגש, ויהיה מלא פגמים וחסרונות, אף על פי שיהיה בעל שכל גדול. ואין צריך לומר, שאם ישתקע ברגש לבדו, יפול בתהומות של סכלות, המביאים לידי כל חולשה וכל חטאת. רק תכונת המשקל השווה, המאזן את השכל עם הרגש, תביאהו לידי הצלה גמורה" ("אורות הקודש " ח"א עד')

[1] ראשי תיבות עשיו,לבן יוסף.
[2] מדרש זה אינו מופיע באף אחד מהמדרשים שאנו מכירים, ויש אומרים שמקורו בתקופת הגאונים, סמוך לזמנו של  לרש"י

 

תלמיד כיתה י'4 - עליזה בורקוף

 

תמיד יש סיבה
‏וואו איזו פרשה מרגשת.
‏כשקראתי את פרשת ׳ויגש׳ היתה לי chills. סוף סוף יוסף מגלה ליעקב ולאחים שלו שהוא יוסף אחיהם. מה שבהתחלה אנחנו חושבות שיהיה ריב משפחתי אחד גדול, מסתיים להיות לימוד לנו ולכל הדורות הבאים
"וְעַתָּ֣ה ׀ אַל־תֵּעָ֣צְב֗וּ וְאַל־יִ֙חַר֙ בְּעֵ֣ינֵיכֶ֔ם כִּֽי־מְכַרְתֶּ֥ם אֹתִ֖י הֵ֑נָּה כִּ֣י לְמִֽחְיָ֔ה שְׁלָחַ֥נִי אֱלֹקים לִפְנֵיכֶֽם׃:
כִּי־זֶ֛ה שְׁנָתַ֥יִם הָרָעָ֖ב בְּקֶ֣רֶב הָאָ֑רֶץ וְעוֹד֙ חָמֵ֣שׁ שָׁנִ֔ים אֲשֶׁ֥ר אֵין־חָרִ֖ישׁ וְקָצִֽיר:
וַיִּשְׁלָחֵ֤נִי אֱלֹקים֙ לִפְנֵיכֶ֔ם לָשׂ֥וּם לָכֶ֛ם שְׁאֵרִ֖ית בָּאָ֑רֶץ וּלְהַחֲי֣וֹת לָכֶ֔ם לִפְלֵיטָ֖ה גְּדֹלָֽה׃:
וְעַתָּ֗ה לֹֽא־אַתֶּ֞ם שְׁלַחְתֶּ֤ם אֹתִי֙ הֵ֔נָּה כִּ֖י הָאֱלֹקים…וגו"( פרק מה פסוקים ה-ט)
‏אני עדיין בשוק ולא מאמינה שזה מה שקרה. איך יוסף ידע שהכל מהקדוש ברוך הוא?! היה לו מלא זמן למצוא מילים, לחשוב מה הוא רוצה להגיד לאחים שלו אחרי כל כך הרבה שנים, בסוף הוא בחר להגיד שכל מה שקרה זה לא באשמתם. שהכל קרה מהקדוש ברוך הוא כדי להציל אותם מהרעב! זה כנראה לא מה שהוא חשב לאורך כל השנים בכלא. הוא היה בן 17 כשהכל התחיל והיה בכלא להרבה שנים. כמה קשה זה היה להגיד שהכל מהקדוש ברוך הוא ושיש סיבה.
האור החיים אומר:
בהתחלה יוסף כן כעס עליהם, אבל אז התגלה ליוסף שהכל בשביל סיבה מסוימת: "ידע כי המעשה היה מאת ה׳ והם שליחות והתברך עשו ולא שליחות עצמם"
‏יוסף דווקא אומר לאחים שלו שה׳ שלח אותו למצרים כדי לשמור על המשפחה שלהם! איזה מרגש ויפה זה! אפילו ברגע שאנחנו מתעצבנים על אנשים, חייבים לדעת שבעזרת ה׳ יהיה זמן בחיים שלנו שמגלה לנו שהכל בידי שמים.
כל בוקר אומרים בתפילה לפני אשרי: ״רבות מחשבות בלב איש ועצת ה׳ היא תקום״ יש לקב"ה תוכנית ואם אנחנו לא רואים את זה תמיד חייבים להאמין שהכל קורה לפי עצתו.
‏שהכל גם זו לטובה:
‏שנזכור שבתוך כל השעות הקשות האלה, הסיבה תתגלה יותר מאוחר בחיים ובעזרת ה׳ נדע שהכל מהקדוש ברוך הוא!

‏שבת שלום! ושתהיה לנו שבת שקטה באמונה שלמה!

 

 

מנצחים יחד! שירת ההמונים המרגשת- צפו בסרטון >>

 

אירחנו באולפנה כ- 1,000 תלמידים ותלמידות מבתי הספר במודיעין לשירת המונים מחזקת ומחברת.
התוצאה לפניכם! 😍🙌

לצפייה בסרטון- לחצו על התמונה>>

 

video

 

יום פתוח לבנות ו' לקראת שנה"ל תשפ"ה

 

השבוע הגיעו לביקור היכרות והתרשמות באולפנה מאות בנות ו' מבתי הספר השונים בעיר.
הבנות נהנו מהאוירה המיוחדת של האולפנה וחוו גם הרקדה וגם תחנות מיוחדות בנושאים שונים.
תודה לכל העוסקים והעוסקות במלאכה!

 

 

צום עשרה בטבת ויום הקדיש הכללי 🕯

 

השנה הכל מקבל עבורנו משמעות אחרת, נוספת ועמוקה.
התכנסנו ללימוד בחברותות של בנות ז' עם בנות ט' ובנות ח' עם בנות י"א.
התכוננו ולמדנו על משמעות היום המיוחד הזה ומה ניקח ממנו לעצמנו- בתקופה זו ובכלל.
"כִּי בְשֵׁם קָדְשֶׁךָ נִשְׁבַּעְתָּ לֹּו שֶׁלֹּא יִכְבֶּה נֵרוֹ לְעוֹלָם וָעֶד"

 

 

 

מצטיינות 🏆

 

מצטיינת ט3-רבקה קורח

 

 
מצטיינת ט4-אילה סילדון

 

 
מצטיינת ט2-דליה שכטר

 

 

מצטיינת ט6-מיטל ניקרוז

 

מצטיינת ט5-שירה מתתיה

 

 

בנות ח'1 לומדות בקבוצות על עשרת המכות

 

 

אלופות שלנו!

 

כל הכבוד לנועה, מיה ועדן אנדרס על קבלת פרס התנדבות מעמותת 'נפש בנפש'.

 

 

 

4 אחיות באולפנה אחת. טליה דרור מכיתה ו מצטרפת לאחיותיה ביום הפתוח לבנות כיתות ו באולפנה 🌹

 

 

מתכוננות למסע

 

שמענו שיחה משמעותית מאד כהכנה למסע משואה לתקומה עם דני הירשברג, מזכ"ל בני עקיבא לשעבר.

 

 

 

אסיפת הורים

 

 

שבת שלום ובשורות טובות לכל עם ישראל!

 

 

image
אולפנת בני עקיבא אורות מודיעין 
כתובת: נחל צלמון 21, מודיעין
טלפון: 08-9702312 , 08-9752106
פקס: 08-9701036
[email protected]
אתר אינטרנט: www.orotmodiin.co.il 

 

 

נשלח באמצעות smoove פלטפורמת שיווק