פרשה ויחי היא פרשה סתומה, הכוונה שאין מרחק בין סיום הפרשה הקודמת - פרשת "ויגש" לבין פרשת "ויחי" המסיימת את חומש בראשית.
שואל רש"י מדוע פרשה זו סתומה? והוא עונה: "כיוון שנפטר יעקב אבינו, נסתמו עיניהם ולבם של ישראל מצרת השעבוד, שהתחילו לשעבדם", דבר אחר: ביקש [יעקב] לגלות את הקץ [זמן מדויק של בוא הגאולה באחרית הימים] לבניו ונסתם ממנו"
כך התורה מתארת את רצונו של יעקב לחזות את אחרית הימים: "וַיִּקְרָא יַעֲקֹב, אֶל-בָּנָיו; וַיֹּאמֶר, הֵאָסְפוּ וְאַגִּידָה לָכֶם, אֵת אֲשֶׁר-יִקְרָא אֶתְכֶם, בְּאַחֲרִית הַיָּמִים. הִקָּבְצוּ וְשִׁמְעוּ, בְּנֵי יַעֲקֹב; וְשִׁמְעוּ, אֶל-יִשְׂרָאֵל אֲבִיכֶם". [בראשית מ"ט, א- ג] יעקב אומר לבניו: "הֵאָסְפוּ וְאַגִּידָה לָכֶם, אֵת אֲשֶׁר-יִקְרָא אֶתְכֶם, בְּאַחֲרִית הַיָּמִים". על פי רש"י ביקש יעקב לגלות לבניו את הקץ של כל הגלויות והסתלקה ממנו השכינה , נעלמה ממנו ידיעת הקץ ומשום כך - התחיל להגיד לבניו דברים אחרים שאינם שייכים לקץ הגלות.
ה"נתיבות שלום" מביא את דברי הזוהר הקדוש: כי אין התורה אומרת סתם את מילות יעקב: "הֵאָסְפוּ וְאַגִּידָה לָכֶם..." דבר שלא יתקיים, אלא מה שצריך לגלות יעקב גילה ומה שלא היה צורך לגלות - נשאר סתום.
מה הדבר הגלוי שגילה יעקב לבניו ? התשובה היא: "וְאַגִּידָה לָכֶם.." ואגידה- מלשון "אגד"- הציווי לעם ישראל: תתאגדו יחד, דבר זה יהיה יקר וחשוב מאד באחרית הימים. חז"ל אומרים: (מסכת יומא ט (בית שני נחרב בגלל שנאת חינם - מהטעם ששנאת החינם מפוררת את האחדות והם בבחינת יחידים - שזה בניגוד של מצב הגאולה. ובעתיד מתגבר יצר הרע ומבטל את האחדות - וגורם לפירודים, לכן סוד הגאולה טמון
באחדות ישראל כדברי יעקב- "הֵאָסְפוּ וְאַגִּידָה לָכֶם".
בימים אלו ציווי יעקב משמעותי יותר מתמיד. כל הפירודים והמחלוקות שהיו בנינו בשנה שעברה נעלמו כלא היו כאשר עם ישראל נקלע לצרה. אנחנו רואים יום יום את ההתגייסות המדהימה של עם ישראל לטובת המלחמה, לא משנה ימין ושמאל דתיים וחילונים. יהי רצון שנהיה תמיד בבחינת "הֵאָסְפוּ וְאַגִּידָה לָכֶם" מאוגדים ומאוחדים כאחד ונזכה לישועות בע"ה ולאורו של משיח. |