באנו חושך לגרש – גירוש ישמעאל
צחוקו של ישמעאל- רשעות גמורה – מגרשים "...וַיַּעַשׂ אַבְרָהָם מִשְׁתֶּה גָדוֹל, בְּיוֹם הִגָּמֵל אֶת-יִצְחָק. וַתֵּרֶא שָׂרָה אֶת-בֶּן-הָגָר הַמִּצְרִית, אֲשֶׁר-יָלְדָה לְאַבְרָהָם—מְצַחֵק. וַתֹּאמֶר, לְאַבְרָהָם, גָּרֵשׁ הָאָמָה הַזֹּאת, וְאֶת-בְּנָהּ: כִּי לֹא יִירַשׁ בֶּן-הָאָמָה
הַזֹּאת, עִם-בְּנִי עִם-יִצְחָק." השאלה היא מה כל כך נורא בצחוקו של ישמעאל, בנו של אברהם, שעונשו-גירוש? הפרשנים סבורים שהצחוק הזה אינו צחוק של שמחה, אלא ביטוי לצחוק של לעג והיתול – ליצנות. המדרש מרחיב וטוען שהתנהגותו הליצנית של ישמעאל לא נשארה רק במובן המילולי אלא עברה גם למישור המעשי. שהיה יורה ביצחק חיצים כביכול "במשחק" אך הכוונה האמיתית הייתה להורגו. כדברי רש"י: "... שהיה מריב עם יצחק על הירושה.. ויוצאים לשדה ונוטל קשתו ויורה בו
חיצים, כדאת אמר 'כְּמִתְלַהְלֵהַּ הַיּרֶה זִקִּים חִצִּים וָמָוֶת וגו' וְאָמַר הֲלא-מְשַחֵק אָנִי' כביכול "הכל בצחוק" אך כוונתו הייתה רצח! עולמו הרצחני של ישמעאל איננו נובע רק מעולמו התרבותי אלא טבוע באישיותו. וכך מספר הרב שמעיה דיכובסקי בספרו "נאות דשא": "לפני עלייתי לארץ ישראל הלכתי להתייעץ עם החפץ חיים, זה היה קצת אחרי המאורעות הקשים בשנת תרפ"ט. טרם הספקתי להביע בפניו את החששות שבלבי, ובייחוד את החשש הגדול מפאת המצב הבטחוני השורר בארץ ישראל בגלל בני ישמעאל המתנכלים ליהודים... אבל הוא הקדימני ולא הייתי
נצרך להעלות שאלה זו כלל. וכך הוא אמר: התורה הקדושה אומרת על ישמעאל: 'והוא יהיה פרא אדם' (בראשית ט"ז, י"ב). הלא ידוע כי התורה שלנו היא נצחית, ואם היא אומרת זאת על ישמעאל, משמעות הדברים היא, שישמעאל ישאר לנצח פרא אדם. גם אם יתאספו כל עמי התרבות שבעולם וירצו לחנך את ישמעאל ולעשותו בן תרבות,
לא יעלה הדבר בידם. התורה העידה עליו שיהיה פרא אדם, ו"יהיה" פירושו גם לעתיד, לנצח. ה"חפץ חיים" נאנח ואמר: מי יודע מה פרא אדם זה עלול עוד לעשות לעם ישראל באחרית הימים! גם החפץ חיים שדחק באנשי הגולה לעלות לארץ ישראל, ואף הוא ניסה לעלות, ידע והזהיר מפני בני ישמעאל. על פי זה אנחנו מבינים את דרישתה של שרה אימנו. שרה מבינה זאת ורואה לרחוק: "וַתֹּאמֶר, לְאַבְרָהָם, גָּרֵשׁ הָאָמָה הַזֹּאת, וְאֶת-בְּנָהּ: כִּי לֹא יִירַשׁ בֶּן-הָאָמָה הַזֹּאת, עִם-בְּנִי עִם-יִצְחָק" , ולמרות שלאברהם קשה מאד "וַיֵּרַע הַדָּבָר מְאֹד, בְּעֵינֵי אַבְרָהָם, עַל, אוֹדֹת
בְּנוֹ" - אומר לו הקב"ה בצורה ברורה: " כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵלֶיךָ שָׂרָה, שְׁמַע בְּקֹלָהּ: כִּי בְיִצְחָק, יִקָּרֵא לְךָ זָרַע" שרה צופה לרחוק כדברי רש"י: "למדנו שהיה אברהם טפל לשרה בנביאות". את הרשעות הגמורה - את החושך צריך לגרש!! את הרוע, את החושך מגרשים בעוז! וזה מה שעושים כעת חיילנו היקרים באחדות ובעוצמה. ועל כל החושך שאנחנו סופגים בתקופה הקשה הזו, על גדיעת החיים הרבים נוסיף אנחנו הרבה אור וטוב. יש בנו כנשים כוחות עצומים של ראיה לרחוק, של ראיית טוב, של עשיית טוב. כל מעשה טוב שלנו – מוסיף הרבה אור וכח לעם שלנו, למדינה שלנו. נתפלל שיתקיימו במהרה דברי נבואת הנחמה של ישעיהו : "וּפְדוּיֵי ה' יְשֻׁבוּן וּבָאוּ צִיּוֹן בְּרִנָּה וְשִׂמְחַת עוֹלָם עַל רֹאשָׁם שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יַשִּׂיגוּ וְנָסוּ יָגוֹן וַאֲנָחָה" |