מידעון פרשת תרומה וחודש אדר! 🥳🥳

 

 

הרב מוטי שרגא

 

image

ויקחו לי תרומה... ועשו ארון

בפרשת השבוע התורה מתארת את המשכן וכליו. 
הכלי הראשון שמוזכר בפרשה הוא הארון: "ועשו ארון עצי שטים אמתים וחצי ארכו ואמה וחצי רוחבו ואמה וחצי קמתו. וצפית אותו זהב טהור, מבית ומחוץ תצפנו". 
הארון הוא הכלי היחיד שמידותיו אינן שלמות, גם האורך גם הרוחב וגם הגובה – אמה וחצי, בעוד שבשאר הכלים לרוב המידות יהיו באמות שלמות, לפחות ברוב המדדים. 
בנוסף, הצורך לצפות את הארון בזהב גם בחלקו הפנימי לא ברור.
לשלושה כלים במשכן יש זר, מעין כתר. לארון ה' שמסמל את התורה (בו מונחים הלוחות), לשולחן שמסמל את המלוכה (שולחן מלכים) והמזבח שמסמל את הכהונה. 
לכן חז"ל אמרו בגמרא במסכת יומא: אמר ר' יוחנן - שלשה זירים הן: של מזבח ושל ארון ושל שלחן, של מזבח זכה אהרן ונטלו, של שלחן זכה דוד ונטלו, של ארון עדיין מונח הוא - כל הרוצה ליקח יבא ויקח.
ובדרשה נוספת בגמרא במסכת יומא, בארו את הפסוק מפרשתנו: "מבית ומחוץ תצפנו" - כל תלמיד חכם שאין תוכו כברו אינו תלמיד חכם.
אנו רואים מדברי חז"ל שארון ה' בו מונחים הלוחות רומז לתורה ולתלמידי החכמים, ועל הדרך בה מצופה מהם לנהוג – שתוכם יהיה כברם, מצופים מבית ומחוץ. בנוסף לכך על תלמיד החכם להרגיש כל הזמן שאינו שלם, הוא רק חצי. ת"ח צריך להיות תמיד בענווה ורק כך התורה תתקיים בו. לא לחינם נמשלה התורה למים, המים שעוזבים את המקום הגבוה ויורדים תמיד למטה. התורה אינה מתקיימת במי שמתגאה, אלא רק במי ששפל ועניו.
מי שיש בו גאווה, אינו מודה שלא הבין את מה שלמד, בטוח שהשיג כבר הכל ואינו צריך לעמול. אך הענוותן מרגיש שתמיד חסר לו, שהוא צריך לחזור ולשנן, לשאול ולברר. 
לכן דווקא מי שמרגיש שהוא לא שלם, הוא רק חצי – יכול להמשיך ולהתקדם ולהפוך בבא העת גם למי שראוי לכתר תורה.
מצוות בניית הארון פותחת את הפרשה לומר לנו שזו דרך עץ החיים וההכוונה לחיים של תוכן וחיבור של קודש וחול. 
בע"ה שנזכה לחיות אותם בצורה מלאה ושלמה. 
שבת שלום!

 

נשלח באמצעות smoove פלטפורמת שיווק