כאשר הקב"ה מתגלה למשה, הוא אומר לו את סדר הגאולה בארבעה שלבים- אנו קוראים לזה ארבעה לשונות גאולה:
ו) "לָכֵן אֱמֹר לִבְנֵי-יִשְׂרָאֵל, אֲנִי ה', וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם, וְהִצַּלְתִּי אֶתְכֶם מֵעֲבֹדָתָם; וְגָאַלְתִּי אֶתְכֶם בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה, וּבִשְׁפָטִים גְּדֹלִים.
ז) וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם, וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹקים; וִידַעְתֶּם, כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם, הַמּוֹצִיא אֶתְכֶם, מִתַּחַת סִבְלוֹת מִצְרָיִם. ח) וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר נָשָׂאתִי אֶת-יָדִי, לָתֵת אֹתָהּ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב; וְנָתַתִּי אֹתָהּ לָכֶם מוֹרָשָׁה, אֲנִי ה'".
כמה שאלות מתעוררות למקרא הפסוקים:
1. מדוע הלשון החמישית בפס' ח' והבאתי אתכם אל הארץ אינה חלק מהתהליך?
2. בפסוק ו' מופעים שלוש מהלשונות ובפס' ז' לשון אחת מהי המשמעות של חלוקה זו?
3. שואל האור החיים הקדוש שהקב"ה הבטיח לדור יוצאי המדבר שיביא אותם אל הארץ (בפס' ח') ואנו יודעים שכולם מתו במדבר כיצד יתכן שהקב"ה חוזר מהבטחתו ובפרט שחז"ל אומרים לנו שהמילה "לכן" היא לשון שבועה?
ה- 'אור החיים' הקדוש מתרץ את קושייתו שלפני ההבטחה של "והבאתי" יש תנאי "וידעתם כי אני ה' אלוקיכם המוציא אתכם מתחת סבלות מצרים" שלכנס לארץ צריך להכיר במלכות ה' ובכוח הנהגתו. הבטחת הקב"ה הייתה בתנאי שעמ"י יקיים את חלקו. דור יוצאי מצרים כפרו בכך ולכן לא נכנסו לארץ.
לפי זה ניתן לומר שלוש הלשונות הראשונות נמצאים יחד בפס' אחד שכן הם נגד מצרים ואותם עושה הקב"ה בזרוע נטויה ובשפטים גדולים. זוהי גאולה שבאה מלמעלה למטה וזה בא במהירות. אך החלק הרביעי והייתי לכם לאלוקים כאן צריך שתוף של עמ"י לרצות את מלכות ה' והנהגתו וללא זה א"א לעמוד למרגלות הר סיני ולקבל תורה. זה שלב שצריך לבוא מלמטה ע"י עבודה שלנו ובתהליך איטי יותר של הפנמה והבנה. "אנו מברכים בכל בוקר "שלא עשני גוי" שואל הרב קרליבך מדוע לא מברכים בלשון חיובית 'שעשני יהודי'?
מתרץ הרב קרליבך, להיות יהודי- זאת עבודת האדם. את זה הקב"ה לא יכול לעשות לנו.
יהי רצון שנדע לעבור את תהליך ההתקרבות לבורא עולם ונזכה לגאולה שלמה.
שבת שלום, הרב יוסי