מידעון פרשת נח🌈

 

 

יצחק אריאל- רכז הטיולים והרכז החברתי החדש שלנו- בהצלחה!

 

rav
נח, המבול, עולם ישן ועולם חדש

אז מה תכל'ס העניין של המבול?
 
בסוף פרשת בראשית הסתבר כי האדם פונה כולו אל הרע - "וכל יצר מחשבות ליבו רק רע כל היום". על כן יש להביא מבול לעולם כדי למחות את האדם ושאר הבריות התלויים בו.
 
אולם בינינו - העולם הישן לא באמת נעלם. נח נכנס אל התיבה ומעמיד צאצאים חדשים-ישנים שהם לא המציאה הכי גדולה בעולם.
 
אחרי המבול נח מקריב קרבן ופתאום התרצות אלוקית - "ולא אוסיף להכות את כל חי כאשר עשיתי". מאז יש הבטחה אלוקית שחום וקור, קיץ וחורף - לא ישבותו, והארץ והטבע ישמרו על סדרם.
 
אבל רגע, אם המבול הוא פיתרון יעיל ולגיטימי להשחתה אנושית אז למה שהוא לא יהיה אופציה גם להמשך. סוג של 'נשק יום הדין' כזה. ואם הוא לא לגיטימי אז למה גם בפעם הראשונה להשתמש בו?

 
נראה שמה שמתרחש בפרשת נח היא בריאה חדשה כמו מעשה בראשית. המים והתהום שמופיעים בתחילת בראשית ומלווים את החצי הראשון של נח מלמדים כי שתי הפרשיות מתחילות מחורבן, מתהו ובהו. הקב"ה בונה עולמות ומחריבן והנה אנחנו עדים לכך.
 
ואם כי איננו יודעים איזה עולם היה לפני פרשת בראשית אנחנו יודעים איזה עולם היה לפני חורבן נח.
 
בפרשת בראשית העולם נברא יש מאין. אין שום מידע ותובנה חשובה עבורנו במה שהיה לפני כן. אולם בנח הבריאה היא יש מיש. חלק מהעולם הישן נשאר אמנם, אבל רובו הולך לפח האשפה של ההיסטוריה.

אז מה השתנה? להיכן נעלם חרון האף שהיה טרום המבול? מהי ההתפייסות האלוקית הרחמנית המאפיינת את התקופה שאחריו 

 
העניין נעוץ בתפקידו של האדם.
 
מקומו של האדם לפני המבול אינו המקום שלאחר המבול.
 
לפני המבול האדם הוא מרכז ההווייה: "ורדו בדגת הים ובעוף השמים". כוח אנושי בלתי מוגבל. אנשים מאריכים ימים וחיים כאלף שנים ומשננים לעצמם את הפסוק "כי אלף שנים בעיניך כיום אתמול כי יעבור". זוהי מטרת העולם של בראשית "נעשה אדם בצלמנו כדמותנו". יש אחד ברקיע ויש אחד בארץ ושניהם 'שווים'.
 
אולם למדנו שמה שטוב באלוהים לא טוב בבני אדם. התורה מלמדת אותנו לאורך בראשית ועד תחילת נח שרודנות, שיחידאיות מביאה להשחתה.
 
נח שומר את הגחלת של מרכזיות האדם בבריאה אבל הוא כבר לא חי לבדו ואין בלתו. הוא נאלץ לדאוג לכל החיות ולא רק לשלוט ולהשתמש בהם לצרכיו. ביציאה מן התיבה הוא אמנם במריבה עם העורב אבל לומד להשלים עם היונה, להשלים עם הבריות.
 
הביטוי לכך בא לידי ביטוי בקרבן השלמים שמקריב נח שעושה שלום בין אלוקים, אדם ובהמה והוא הריח ניחוח שמקרב ביניהם.

בסוף פרשת נח נתקדם עוד מהלך בתולדות הבריאה כשיופיע האדם שהוא מייסד אומה - אברהם. 
אומה שתלמד את האנושות כולה כיצד רק בשיתוף פעולה של כל הבריות ניתן לעמוד כמו שצריך לפני האלוהים.

"ויטו שכם אחד לעבדך"
שבת שלום

 

 

ממשיכים את המנהג- נפגשים עם הבוגרים בסוכות הרבנים

 

כמדי שנה, גם השנה זכינו לאושפיזין נפלאים שאנו תמיד שמחים לפגוש- הבוגרים שלנו!
חלקם בוגרים טריים, חלקם ותיקים וכבר הורים ובעלי משפחות והעיקר- כולם עם חיוך של חברות אמיצה וגדולה ואהבה לישיבה ולרבנים.
התרגשנו!

 

 

 

 

 

 

לימוד "והערב נא"- גם בסוכה!

 

מפגש והערב נא בסוכה- הכי מתוק שיש!  
לכבוד האושפיזין משה רבינו ולכבוד היארצייט של רבי נחמן מברסלב, למדנו יחד על הבעטלר הרביעי במעשה משבעה בעטלערס, בעל הצוואר העקום - הכי ישר שיש, עם הקול הכי יפה! 
ממש כמו משה רבינו שהיה כבד פה וכבד לשון אך היחיד שנאמר עליו "פה אל פה אדבר בו". שנזכה לכבד את ה' מגרוננו. לשמוח בשמחת החג, לשיר ולזמר לכבוד ה'.   
לחיים!

 

 

לימוד ליל הושענא רבה לתלמידי ט'3 בסוכת משפחת שמעוני!

 

 

שמחת תורה של שליחות!

 

כ- 40 תלמידים נסעו בהובלת השמינית לשמח בשמחת תורה את תושבי עתלית!
אשרינו שאלה תלמידינו! 📜📜📜

 

 

 

משפחת הישיבה מתפללת להחלמת הילד יערי איתן בן רחל ומיכאל שטרן
א-ל נא רפא נא לו

 

מזל טוב להולדת הבן
להורים אביה וצבי נתנאל
ולסבא וסבתא הרב ינון ונעמה נתנאל!

 

לא לשכוח להעביר לשעון חורף במוצ"ש! שבת שלום!

 

 

image
ישיבת בני עקיבא "אורות יהודה" אפרת
כתובת: ת.ד. 1006 אפרת, רח' חנה 3 אפרת 9043500  
טלפון: 02-9933406
פקס: 02-9938282
דוא”ל: [email protected]
אתר אינטרנט: http://www.orotyehuda.org.il/ 

 

נשלח באמצעות smoove פלטפורמת שיווק