במרכזה של הפרשה נמצאים הברכות שיצחק מברך את יעקב.
הברכה מתחילה "ויתן לך אלוקים מטל השמים..." מפרש רש"י "ויתן – יתן ויחזור ויתן".
צרכים אנו להבין את כוונתו של רש"י בפירושו ומהי הברכה?
השפתי חכמים בפרושו על רש"י מפרש "דקשיא ליה למה כתיב ויתן בו'? ומפרש "אלא פירש ויתן לך ואם יפסק הברכה... יחזור ויתן" כוונת הדברים שלרש"י היה קשה מדוע המשפט מתחיל בו' החיבור למה הוא מתחבר והרי אין קודם דבר שהברכה תתחבר אליו? ומפרש שהחיבור הוא לנתינה שהנתינה תהיה בצורה כזאת שהקב"ה נותן ושנגמר הוא חוזר שוב ונותן וחוזר הדבר שוב ושוב נותן ושנגמר חוזר ונותן שוב.
עדין הדברים אינם ברורים שכן מה עדיף לאדם לקבל בפעם אחת מיליון ₪ או באלף פעמים כל פעם 100 ₪. ברור לכולנו שהינו רוצים את כל הסכום בפעם אחת וא"כ הברכה היתה צריכה להיות שהדברים לא יגמרו לעולם?
התורה בספר דברים מונה את מעלת א"י יחסית למצרים ואומרת בפרק יא פסוק י-יב "כי הארץ אשר אתה בא שמה לרשתה לא כארץ מצרים הוא אשר יצאתם משם אשר תזרע את זרעך והשקית ברגלך כגן הירק. והארץ אשר אתם עברים שמה לרשתה ארץ הרים ובקעת למטר השמים תשתה מים. ארץ אשר יהוה אלהיך דרש אתה תמיד עיני יהוה אלהיך בה מרשית השנה ועד אחרית שנה". גם כאן נשאל השאלה היכן מעלת א"י אדרבה במצרים יש את הנילוס, מהנהרות הגדולים בעולם, ולכן יש להם תמיד מים. כאן בארץ אנו יודעים כמה קשה ומסובך נושא המים ועד כמה אנו לחוצים כל שנה יהיה או לא, הכנרת תעלה או שוב ח"ו תתיבש. וא"כ היכן המקום הטוב שהובטח?
אולי זוהי הנקודה הפנימית של הברכה. הברכה ומעלת א"י עינינם אחד הוא, הענין הוא הקשר לרבש"ע. המים הם הצורך הבסיסי והקיומי ביותר של האדם. הקב"ה אומר למצרים קחו מים ואינני רוצה קשר עמכם יש לכם כמה שאתם צריכים. אבל עמ"י חייב תמיד להרגיש את התלות שלנו בבורא עולם. הקב"ה רוצה את הקשר שלנו אייתו וזה נוצר במצב שנגמר ואין, ואז אנו פונים לבורא עולם. חז"ל אומרים שהאימהות היו עקרות "כי הקב"ה מתהווה לתפילתם של צדיקים" כביכול הקב"ה רוצה לשמוע את קולם ולכן ברא אותן חסרות.
לאחר שאדם וחוה אוכלים מעץ הדעת הקב"ה מעניש אותם. את הנחש הקב"ה מקלל "ועפר תאכל ימי חייך" והמפרשים מבאים 2 הסברים:
א. כל דבר שתאכל יהיה לו טעם עפר
ב. האוכל יהיה מצוי לך כעפר. להסבר השני קשה אדרבא אנו יודעים כמה קשה הפרנסה וא"כ מה העונש כאן? אלא שגם כאן מקלל הקב"ה אומר לנחש אינני רוצה קשר אתך קח שיהיה לך כל מה שאתה צריך ואל תפנה אלי.
הברכה שיצחק מברך את יעקב אינה רק ברכה של עושר, שיהיה לנו הכל.
יש כאן ברכה שיהיה לנו תמיד קשר לבורא עולם, ונדע שהדרך שלנו להגיע לכל מקום עוברת דרך הקב"ה יתן ויחזור ויתן.
שבת שלום