אנשי חינוך יקרים,
"...אחרי החגים יתחדש הכל
יתחדשו וישובו ימי החול
האוויר, העפר, המטר והאש
גם אתה,
גם אתה,
תתחדש..." נעמי שמר
בשגרה הארוכה שאחרי החגים ישנה ברכה רבה. החודש מערכת החינוך תתמקד בהתמודדות עם שתי סוגיות מורכבות : ●הבחירות לכנסת ה 25 ●יום הזיכרון ה 27 לרצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל. העיסוק החברתי ערכי בסוגיות אלו מהווה הזדמנות לדיון אודות דמותה של החברה הישראלית, על חשיבותן של סולידריות, סובלנות ואחריות חברתית ואזרחית, על דרכי ההתמודדות עם אתגרים ומחלוקות בחברה דמוקרטית ועל אהבת הארץ והמדינה. כפי שכולנו מבינים, המתח המתלווה למערכת בחירות עלול לתרום להקצנת עמדות, התבטאוית, התנהגויות ועוד. על כן אנו רואים מחוייבות גדולה בחינוך בני הנוער לדמוקרטיה ולאזרחות פעילה, לגיבוש תודעה פוליטית, באמצעות חשיפה למידע מגוון, לעמדות ודעות שונות. כך יוכלו בני
הנוער לפתח תפיסת עולם והשקפה אישית, מתוך תחושת אחריות ומעורבות בנעשה במדינה ובחברה. השנה יום הזיכרון ה-27 עומד בסימן : " רעות " כדי לאפשר עיסוק בחשיבותן של רעות ושל אחווה כבסיס לסולידריות חברתית ואזרחית, במדינת ישראל - "ואהבת לרעך כמוך".
לאורך כל השנים, מערכת החינוך בוחרת לקדם את ערכי הערבות ההדדית, השותפות וקבלת האחר כנושא מרכז. בימים אלה של מחלוקות ומתחים, ערכים אלו רלוונטיים יותר מתמיד . קידום החלטות הועדה המשרדית "חיים בשותפות" שהוקמה בשנה שעברה בהובלת שרת החינוך והמנכ"לית, מכוון אף הוא להעמקת הזהות העצמית לצד ההכרה בפסיפס החברתי, תוך קבלת האחר, רגישות לצדק חברתי וביסוס ערכי כבוד האדם "מגוון התרבויות, הקהילות והזהויות במדינת ישראל
הוא חלק מיופיה וכוחה של המדינה. היכרות מעמיקה עם הזהויות השונות המרכיבות את הפסיפס הישראלי תסייע ללכידות החברתית והלאומית". מתוך מסמך הועדה
לאורך כל הדורות התמודד העם היהודי עם שונות באמצעות דיון ושיח. "שלש שנים נחלקו בית הלל ובית שמאי. הללו אומרים הלכה כמותנו והללו אומרים הלכה כמותנו. יצאה בת קול ואמרה אלו ואלו דברי אלוהים חיים הן, והלכה כבית הלל " הכיצד ? במה זכו בית הלל לקבוע הלכה כמותן? בבית שמאי היו לומדים רק את דרכם, ובית מדרשם היה מעין תהודה של עצמם. ובית הלל לימדו גם את עמדת בית שמאי. ויפה היה לראות כי על אף המחלוקות בית הלל ובית שמאי היו מתחתנים זה בזה. ולאורך כל הדורות – אל מול כל המחלוקות היתה הבנה, כי סופן להתקיים וחשוב שיתקיימו. השקפות, אמונות ותפיסות עולם שונות אינן מעידות בהכרח על סכנה ללכידות החברתית, אלא הן חלק חשוב בבירור ערכי מעמיק על אופייה ומהותה של חברה מתוקנת. ובתנאי שברור זה יהיה ברוח מחלוקות הלל ושמאי, בירור מתוך כבוד, הערכה הדדית ואהבה. לפיכך ללא תלות באידאולוגיה, בגישה דתית או חילונית, בזהות יהודית או זהות אחרת, עלינו לאפשר אווירה המכבדת שונות. עלינו לכוון לליבה חינוכית החותרת לחברה הומנית מתוקנת, חברה המקפידה על כבוד האדם, צדק חברתי אחריות אישית וערבות הדדית.
בברכת חודש טוב וחזרה לשגרה מבורכת
דרורה הרמן מנהלת חברה ונוער מחוז ירושלים והעיר ירושלים
|