מידעון פרשת בחוקותי - ל"ג בעומר🔥

 

 

image
נעשה אדם נאמר בעבורך
ערב לג בעומר, יום ההילולא של רבי שמעון בר יוחאי
ערב פרשת בחוקותי
פרשת בחוקותי פותחת בסדרת ברכות שהם בפועל גן-עדן עלי אדמות: "אם בחוקותי תלכו ואת מצוותי תשמרו ועשיתם אותם ונתתי גשמיכם בעיתם ונתנה הארץ יבולה ועץ השדה יתן פריו והשיג לכם דיש את בציר ובציר ישיג את זרע ואכלתם לחמכם לשובע וישבתם לבטח בארצכם. ונתתי שלום בארץ ושכבתם ואין מחריד והשבתי חיה רעה מן הארץ וחרב לא תעבור בארצכם...ופניתי אליכם והפריתי אתכם והרביתי אתכם והקימותי את בריתי אתכם. ואכלתם ישן נושן וישן מפני חדש תוציאו. ונתתי משכני בתוככם ולא תגעל נפשי אתכם. והתהלכתי בתוככם והייתי לכם לאלוקים ואתם תהיו לי לעם"
רש"י מבאר: והתהלכתי בתוככם: "אטייל עמכם כאחד מכם בגן-עדן", כלומר גן העדן התחתון הוא כאן בארץ ישראל...אך הכל בתנאי: "אם בחוקותי תלכו ואת מצוותי תשמרו ועשיתם אותם"...
רבי עקיבא, רבו של רבי שמעון בר-יוחאי לימד אותנו שהכלל הגדול בתורה, שכל פרטי המצוות נובעים ממנו הוא "ואהבת לרעך כמוך- אני השם"
רבי שמעון בר-יוחאי מקבל רשות משמיים לגלות את סודות התורה שעם קיומם יצאו עם ישראל מן הגלות ברחמים.
רבי שמעון מכנס את תלמידיו, ביומו האחרון, (כמו משה רבנו שאוסף את עם ישראל לפני מותו ). ופותח את הכינוס במילים "אנן בחביבותא תליא מילתא", הכל תלוי בחביבות ובאהבה.
זו המשך מורשת רבו רבי עקיבא,
אם רוצים גן-עדן עלי אדמות, יש לקיים את הכלל של "ואהבת לרעך כמוך"- ממנו נובעים כל מצוות התורה. כפי שאמר הלל הזקן לגר שביקש להתגייר: "מה ששנוא עליך, אל תעשה לחברך- זאת כל התורה כולה והשאר פירוש, לך ותלמד.
רואים בחוש כיצד כל עם ישראל מחובר לרשב"י, שהוא לפי המסורת ניצוץ של משה רבינו.
אם רוצים לממש את הפוטנציאל של ארץ ישראל ולחיות בגן עדן עלי אדמות, יש לפעול לפי חוקי התורה שדרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום. היא עץ-החיים שבגן העדן, למחזיקים בה, ותומכיה מאושר.
שבת קודש, היא מעין עולם הבא, מעין גן-עדן, 
שנזבה לשמור שבתות הרבה מתוך רוב שמחה ומתוך עושר וכבוד.

שבת שלום ומבורך ול"ג בעומר שמח
הרב אשר כורסיה
ראש האולפנה

 

ואמרתם כה לחי / אודיה ברקן – רכזת מגמת המוסיקה באולפנא

 

image
ארבעת יסודות העולם 
אש רוח מים ואדמה תואמים למשפחות כלי הנגינה:
משפחת כלי הנשיפה – הם יסוד הרוח
משפחת כלי הקשת – הם יסוד האש
כלי המיתר והקלידים – הם יסוד המים
משפחת כלי ההקשה – הם האדמה
ויש הטוענים שארבעת היסודות קיימים גם בכל אדם, שהרי האדם הוא עולם קטן.
 לכבוד ל"ג בעומר בואו רגע נעסוק ביסוד האש. 

מתי נבראה האש? 
אָמַר רַ' יוֹסֵי: הָאוּר עָלָה בְּמַחֲשָׁבָה לְהִבָּרְאוֹת בְּעֶרֶב שַׁבָּת וְלֹא נִבְרָא עַד מוֹצָאֵי שַׁבָּת,
וּבְמוֹצָאֵי שַׁבָּת נָתַן הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא דֵּעָה בְּאָדָם הָרִאשׁוֹן מֵעֵין דֻּגְמָה שֶׁל מַעְלָה,
 וְהֵבִיא שְׁנֵי רְעָפִים וְהִקִּישָׁם זֶה לָזֶה, וְיָצָא מֵהֶם אוּר וּבֵרֵךְ עָלָיו "בּוֹרֵא מְאוֹרֵי הָאֵשׁ" (מדרש רבא בראשית ומסכת פסחים)
מה קרה שם בעצם? במוצאי שבת של בריאת העולם שקעה החמה והתחיל לחשיך והאדם הראשון פחד, ממה הוא פחד? מהנחש שיבוא בחסות החשיכה להתנכל לו, מה עשה? הקב"ה זימן לו שתי אבנים שפשף אותן ויצא מהן אש, והאדם הראשון ברך "בורא מאורי האש" הברכה היפה שאנו מברכים במוצאי שבת.
שימו לב : חל עיכוב בבריאתה של האש, הרעיון עלה כבר בערב שבת אך האש נבראה רק בצאת השבת. לאחר מכן, הסיפור מתאר כיצד נבראה האש: הקדוש ברוך הוא נתן באדם דעת; הוא זרק בו את זיק הרעיון האלוקי, והאדם לקח שני רעפים, הקיש אותם זה בזה ומהמפגש ביניהם יצאה אש. כאשר ראה זאת האדם הראשון, בירך – ברוך אתה ה' בורא מאורי האש.
לאש ביהדות יש הקשרים שונים, למשל אש התורה – ("והאש מתלהטת סביבותיהם כשישבו וחרזו בדברי תורה") ואש האהבה - האהבה משולה לאש שלא ניתן לכבותה. "מים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה" (שיר השירים)
האם אתם מכירים את הפיוט המפורסם הזה?
פיוט לכבוד ר' שמעון בר יוחאי, שנתחבר בבגדד לפני כ-140 שנה ע"י גדול חכמי המזרח בדורות האחרונים – רבי יוסף חיים, הידוע גם בכינויו 'הבן איש חי'.
 הפיוט, הבנוי על פי סדר הא"ב, זכה לתפוצה עצומה בכל קהילות ישראל והפך להיות אחד הפיוטים המרכזיים בהילולת ל"ג בעומר, שם הוא מושר ע"י קהילות חסידיות וספרדיות כאחת. בקרב החסידים מושר כל בית ע"י אחד מן המשתתפים והקהל עונה אחרי כל בית ובית בפזמון 'ואמרתם כה לחי...', בקצב הולך וגובר, בליווי במחיאות כפיים ובריקוד דבקות בחבורה לפי קצב השירה. (מתוך האתר "פיוט").
הברכה "כה לחי"
מה משמעותה? 'כל הכבוד', 'ברכותיי' (ברכת שבח וחיזוק)
 פרשנים ראו במילים כֹּה לֶחָי דברי ברכה, מעין 'כך לחיים', כלומר 'כך יהיה לך כל ימי חייך'.
מה המקור של הברכה הזו?
 בשמואל א פרק כה דוד שולח עשרה נערים אל נבל הכרמלי ומורה להם לפתוח את השיחה בדרישה בשלום נבל: "וַאֲמַרְתֶּם כֹּה לֶחָי, וְאַתָּה שָׁלוֹם וּבֵיתְךָ שָׁלוֹם וְכֹל אֲשֶׁר לְךָ שָׁלוֹם" (פסוק ו).
ואמרתם כה – ככה (כה תאמר לבני ישראל, כה תברכו את בני ישראל)
 לחי? או כמו ברכת "לחיים" או בכלל ואמרתם לאחי...
ואני מבקשת לצטט משירו של ביאליק:

לֹא זָכִיתִי בָאוֹר מִן-הַהֶפְקֵר,
 אַף לֹא-בָא לִי בִירֻשָּׁה מֵאָבִי,

 
כִּי מִסַּלְעִי וְצוּרִי נִקַּרְתִּיו
 
וַחֲצַבְתִּיו מִלְּבָבִי.
נִיצוֹץ אֶחָד בְּצוּר לִבִּי מִסְתַּתֵּר,
 
נִיצוֹץ קָטָן אַךְ כֻּלּוֹ שֶׁלִּי הוּא,
 
לֹא שְׁאִלְתִּיו מֵאִישׁ, לֹא גְנַבְתִּיו
 
כִּי מִמֶּנִּי וּבִי הוּא.
וְתַחַת פַּטִּישׁ צָרוֹתַי הַגְּדוֹלוֹת
 
כִּי יִתְפּוֹצֵץ לְבָבִי, צוּר-עֻזִּי,
 
זֶה הַנִּיצוֹץ עָף, נִתָּז אֶל-עֵינִי,
 
וּמֵעֵינִי לַחֲרוּזִי.
וּמֵחֲרוּזִי יִתְמַלֵּט לִלְבַבְכֶם,|
 
וּבְאוּר אֶשְׁכֶם הִצַּתִּיו, יִתְעַלֵּם,
 
וְאָנֹכִי בְּחֶלְבִּי וּבְדָמִי
 
אֶת-הַבְּעֵרָה אֲשַׁלֵּם.
ביאליק כותב שבכל אחד יש ניצוץ אישי ומיוחד, מזכיר מאוד את משפטו המפורסם של הרב קוק:
 "צריך שכל אדם ידע ויבין שבתוך תוכו דולק נר, ואין נרו שלו כנר חברו ואין איש שאין לו נר.
 
צריך שכל איש יבין שעליו לעמול ולגלות את אור הנר ברבים, להדליקו לאבוקה גדולה ולהאיר לעולם כולו"
האש מאירה, מחממת וגם יכולה לשרוף ל"ע. מתי היא מאירה? מתי מחממת ומתי שורפת? זה תלוי בהקשר עם שאר היסודות : הרוח, המים והאדמה, כשיש כשיש איזון וכיוונון (כמו כיוון כלים) בין היסודות של העולם וגם של האדם פנימה – האש מחממת ומאירה, וכשאין איזון והאש מגזימה ומשתלטת אזי חלילה יש שריפה.
הסתלקותו של רבי שמעון בר יוחאי
 
כשנסתלק בר יוחאי כל אותו היום לא פסקה האש מן הבית ולא היה מי שיגיע אליו, שלא יכלו לגשת, שהאור והאש היו סביבו כל אותו יום... התנפלתי על הארץ וגעיתי. לאחר שהאש הלכה ראיתי את המאור הקדוש, קודש הקודשים, שנסתלק מן העולם, שוכב מעוטף על ימינו ופניו שוחקות.
אני מזמינה אתכם (ולא רק בל"ג בעומר) להתבונן פנימה ולחשוב : מה האש שלי?
 מהן החוזקות שבי? מה מדליק אותי? איפה ה- passionשלי? במה אני יכול ורוצה להאיר את העולם?
יהי רצון שנדע לגלות את האש שבנו, ואת האור והחום המיוחד לאש שלנו, ושנאיר את העולם בתורה, במעשים טובים, בפיוטים ובניגונים:
ונסיים במשפט המקסים של רבי נחמן מברסלב:
 הרגל את עצמך לזמר ניגון,  זה ייתן לך חיים חדשים וימלא אותך בשמחה!
 לכו לשיר ולנגן - וַאֲמַרְתֶּם כֹּה לֶחָי / רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי! 

 

פרשילת- מאת שילת יצקן, תלמידת כיתה י'

 

המוטו בפרשת בחוקותי הוא תוכחה- סדרה של נבואות שליליות בנוגע למה שיעלה בגורל עם ישראל במשך ההיסטוריה – גלות, אנטישמיות , רדיפות ועוד.. ובכל זאת, אנחנו יודעים עד כמה הקב"ה דואג לנו , ושהוא לעולם לא מעניש בלי לעטוף את העונש באהבה , אז אין פלא ש- "נבואות הזעם" בפרשה זו מכילות בתוכן גם ברכות סמויות.
לדוגמא, בויקרא, האלוקים מבטיח "ואתכם אזרה בגויים".
יש כאן ברכה נסתרת, משום שאם מחנה ישראל נפרד מבחינה גיאוגרפית, אז כאשר קהילה אחת נרדפת, השנייה יכולה לעזור.
 בויקרא כתוב "והשימותי אני את הארץ, ושממו עליה אויביכם היושבים בה" .
גם זאת ברכה נסתרת, משום שבמשך אלפי השנים מספר רב של אימפריות כבשו את הארץ, ורבים מספור נלחמו על השליטה בה – ובאופן מדהים, אף כובש לא הצליח מעולם ליישב את ישראל לצמיתות, או להפריח את השממה שלה, דבר שכמובן הקל על עם ישראל לחזור במאה ה -20 וליישב מחדש את מולדתו - עוד ברכה נסתרת, בורא עולם כל כך דואג לנו, ונותן לנו את הביטחון שבחיים אין רע בלי טוב וגם כשיש מכשולים צריך ללמוד שהכל לטובה ועוד יבוא הטוב .

מאחלת שהקדוש ברוך הוא יהיה עמנו תמיד! 
שבת שלום.

 

 

ערב לצוות אורות האלוף!!👑👑👑

 

 

 

 

 

אמירת תהילים לרפואת הרבנית ציפורה לאו

 

תפילה לרפואתה השלמה של הרבנית פייגא ציפורה בת אסתר בתוך שאר כל חולי עמך ישראל.

 

 

העולות החדשות בסיור במוזיאון הרצל

 

 

 

 

מוזמנים לערב הורים ובנות! פרטים נוספים במודעה>>>

 

 

לוח פעילויות חברתיות

 

 

טופס הצבעה למצעד הספרים!!📚

 

 

בברכת שבת שלום!

 

 

 

logo
אולפנת בני עקיבא אורות מודיעין 
כתובת: נחל צלמון 21, מודיעין
טלפון: 08-9702312 , 08-9752106
פקס: 08-9701036
[email protected]

אתר אינטרנט: www.orotmodiin.co.il
 

 

נשלח באמצעות smoove פלטפורמת שיווק