מידעון פרשת בשלח- שבת שירה 🎤🎼

 

 

image
שירה ותפילה ומה שביניהם

השבת נקראת שבת שירה על שם שירת הים שאמרו משה ובני ישראל לכבוד השם גואלנו.
שירה שווה בגימטריא תפילה.
אין אדם שר שירה אלא מתוך שמחה וטוב לבב...
משה ובני ישראל עומדים לפני ים סוף, כשהמצרים אחריהם ומימינם ושמאלם מדבר והם מרגישים שאין להם על מי להישען אלא על אבינו שבשמים. ואז צעקו אל השם בתפילה יחד עם משה.
ואיך מגיב השם?
"מה תצעק אלי?
דבר אל בני ישראל ויסעו...".
השם אומר למשה להפסיק להתפלל ולהיכנס לתוך הים...
איך יתכן?
הרי תפילה היא עבודת השם שבלב?
מתפללים להשם והוא אומר למשה לאמר לישראל לא להתפלל?
תשובת רבי שמעון בר יוחאי היא:
מטרת התפילה היא לחבר את האדם לקדוש ברוך הוא.
כאשר האדם באמונה שלימה ויודע שרק השם לבדו יכול להציל אותו. רק הקב"ה עושה, עשה ויעשה לכל המעשים. 
אז התפילה כביכול מיותרת...ומה שנדרש הוא מעשה של אמונה וביטחון...לקפוץ למיים...מתוך אמונה ובטחון מלאים בהשם יתברך. 
הבוטח בהשם חסד יסובבנו. הגבר אשר יבטח בהשם והיה השם מבטחו.
עם ישראל בקריעת ים סוף הגיע לדרגת אמונה ובטחון גבוהים ביותר.
ראתה שפחה על הים מה שראה הנביא יחזקאל. עד ששרו "זה אלי ואנווהו".
במצב כזה של ביטחון ואמונה בהשם בוקעת שירה הרמונית של משה ובני ישראל. עד שזכו לראות ברוח הקודש את בית המקדש השלישי שיבנה במהרה בימינו. "מקדש השם כוננו ידיך, השם ימלוך לעולם ועד".
אומר המדרש, אילו היו אומרים "השם מלך"- בזמן הווה, היו נגאלים גאולת עולם ולא היו שום גלויות...
מידי בוקר אנו מכריזים בתפילתינו: "השם מלך..השם מלך, השם ימלוך לעולם ועד".
שנזכה להמליך את השם על כל העולם. והיה השם למלך על כל הארץ. ונזכה לשמוע את שירת הלוויים בבית המקדש שיבנה במהרה בימינו ונאמר לפניו שירה חדשה.

שבת שירה שלום
הרב אשר כורסיה
ראש האולפנא

 

חגית לוי | רכזת מדעים בחט"ב וכלת פרס טראמפ היוקרתי

 

 

פרשת בשלח - מהות הנס בחינוך העם
            
ההשוואה בין התנהגות עם ישראל לאחר המעבר בתוך הים ביבשה, כשהמים להם חומה מימינם ומשמאלם, כמתואר בחלקה הראשון  של הפרשה, לבין התנהגותו במרה, במדבר סין וברפידים, בחלקה השני, מעלה תהיה: האם מדובר באותו העם
מצד אחד אהבה וערגה למושיעם: "עָזִּי וְזִמְרָת יָהּ וַיְהִי לִי לִישׁוּעָה זֶה אֵלִי וְאַנְוֵהוּ אֱלֹהֵי אָבִי וַאֲרֹמְמֶנְהוּ" 
( שירת הים ,שמות טו',ב'), ומצד שני תלונות וחוסר אמונה בה': "מי יתן מותנו ביד ה' בארץ מצרים" - במדבר סין, ו- "למה זה העליתנו ממצרים", וכן "היש ה' בקרבנו אם אין" - ברפידים. איך אפשר להסביר את ההתדרדרות לבירא עמיקתא בפרוץ כל משבר, אחרי ההתעלות לאגרא רמה בשירת  הים?  
לאמתו של דבר, התנהגות עם ישראל לפני  קריעת ים סוף, טרם הגעתם לפסגת החוויה בשירת ההלל, הייתה זהה, להתנהגותם    במדבר סין וברפידים. כאשר הם ראו את מצרים נוסע אחריהם, הם צעקו:"המבלי אין קברים במצרים לקחתנו למות במדבר".
השירה שפרצה מגרונות עם ישראל, למראה מצרים מת על שפת הים, ולאחר החוויה הייחודית של המעבר בתוך הים ביבשה, בטאה התפעמות חד פעמית, שלא היה בה כדי להעיד על התנהגותו  העתידית במדבר.
 הפרשה בנויה   על ריטואל קבוע: 
שלב א': יצירת משבר בטחוני (מצרים , עמלק) או כלכלי (מחסור במים  או מזון). 
שלב ב': תלונות  למשה   ובעקיפין לקב"ה
שלב ג': פתרון  למשבר על ידי נס גלוי
מדוע הפתרון לא הקדים את המשבר? ומדוע לא הקדים הקב"ה תרופה למכה?
את התשובה לשאלות הללו ,נמצא  במשנה תורה , בדבריו של משה רבנו: "וַיְעַנְּךָ וַיַּרְעִבֶךָ וַיַּאֲכִלְךָ אֶת הַמָּן אֲשֶׁר לֹא יָדַעְתָּ וְלֹא יָדְעוּן אֲבֹתֶיךָ לְמַעַן הוֹדִעֲךָ כִּי לֹא עַל הַלֶּחֶם לְבַדּוֹ יִחְיֶה הָאָדָם כִּי עַל כָּל מוֹצָא פִי ה' יִחְיֶה הָאָדָם" (דברים ח',ג') . 
למשבר ולמחסור  היתה מטרה: חינוך עם ישראל לאמונה בה'. בדומה לאבא המייסר את בנו כדי לחנכו, ה' ייסר את בני ישראל כדי לחנכם, וכפי שכוונות האב בחינוך בנו  הן לטובה, כך היו כוונות ה' בחינוך עם ישראל : "כִּי אֶת אֲשֶׁר יֶאֱהַב ה' יוֹכִיחַ וּכְאָב אֶת בֵּן יִרְצֶה" (משלי ג',ו').
 אנשים מקבלים כדבר המובן מאליו תופעות שונות בהתנהלות היומיומית. אין הם נותנים את דעתם   שעל תופעות אלה  מופקד מי שאמר והיה העולם, במערכת חוקים הקרויים: "ניסים שבכל יום עמנו". פריצת משבר מנתבת את האדם לפניה לעזרה. כשהעזרה מגיעה, יש התולים זאת בהתהפכות גלגל המזל, ויש התולים זאת בישועת ה' כהרף עין. 
ככל שהישועה  נושאת אופי יותר ניסי, כך דרגת האמונה בה' כנושא הישועה, עולה. 
השימוש בניסים הגלויים, בפתרון המשברים שהיו מנת חלקם של עם ישראל על הים ובמדבר, הביא אותם  לאמונה בה': "מי כמוך באלים ה' מי כמוך נאדר בקודש" – על הים, וכן :"כל אשר דיבר ה' נעשה ונשמע" – במדבר.
מי ייתן וגם הפעם הקב"ה יוציא אותנו ממשבר מגפת הקורונה בדרך של נס גלוי ודרגת האמונה בה' של כל עם ישראל, תעלה אף היא.
שבת שלום ובריאות לכולם
חגית לוי
(לקוח מתוך הספר 'אורים במקרא' שכתב אבי ד"ר יצחק קניגסברג)

 

פָּרַשׅילַת- טור פרשת השבוע מאת שילת יצקן, תלמידת כיתה י'!

 

לאחר יציאת מצרים בני ישראל פנו למדבר וגילו שהמצרים רודפים אחריהם- הם נבהלו וזעקו: "טוב לנו עבוד במצרים"- אנחנו מעדיפים להשאר במצרים.
איזו אמירה קשה זו- במשך 210 שנים בני ישראל היו משועבדים בעבודות פרך, ואילו עכשיו שהם כמעט ומשוחררים לחלוטים הם אומרים שמצרים עדיפה?
התשובה לכך היא שלעבדות יש יתרון אחד:
הביטחון שבקביעות.
במצרים בני ישראל קיבלו את כל צרכיהם הבסיסיים, כמו מזון וקורת גג.
הם לא היו צריכים להגיע לשום החלטות כיצד לבלות את היום שלהם או איך להשיג את מזונם.
 ואילו במדבר אלו דברים שלא היו ברורים מאליהם על ההתחלה.
בתוך המילה מצרים מסתתרת המילה צר- לפעמים אנו מעדיפים להיות במקום עם שגרה ומסגרת וזה גורם לנו להרגיש בטוחים.
וזה נכון, כל שינוי יכול להיות מפחיד, לעבור דירה, להתחיל במקום עבודה חדש, או לשנות הרגלים קבועים, זה כמו קופסא- ככל שהדפנות שלה ברורות וחדות יותר כך זה יותר נוח.
 אומרים שאפילו העובר ברחם אמו מפחד ממה שמצפה לו מן העבר השני!
בסופו של דבר אנחנו צריכות להבין, שזה או להתגבר על הפחד ולהלחם בהרגלים שלנו או שלנצח נהיה תקועות בתוך השגרה וההרגלים הקבועים שלנו, ולעולם לא נתקדם בחיים.
אז זכרו! אם אתן מתלבטות לגבי משהו אתן צריכות לשאול את עצמכן: מה הדבר הכי גרוע שיכול לקרות לי אם אעשה את זה? האם יצא לי יותר טוב מאשר רע בקבלת ההחלטה הזו? 
אני מציעה לעשות טבלה של יתרונות וחסרונות וככה תקבלו את ההחלטה הכי טובה שאתן יכולות.
 אני מאמינה בכן!
בפרשה הזו- ים סוף נבקע לשניים ובני ישראל מקבלים במתנה את חירותם ופורצים בשמחה ובשירה.
ואתן יודעות למה? כי הם נלחמו בדפנות הקופסא וסוף סוף הצליחו לנצח את הפחד המשתק שלהם- *הם עצמם.*
שבת שלום ומבורכת!

 

 

תכנית 'טל אורות'

 

השבוע הגיעו לאולפנא אתי שטרן- מנהלת קמפוס טל בירושלים והמרצה ד"ר אריאל שטולמן. 
יחד עם מנהלת התיכון- סיגל נחום, הם הסבירו וסיפרו לבנות על התכנית הייחודית. 
בהצלחה לכולן!

 

 

בוקר כיתה ח'3

 

 

יום פתוח לקראת הרישום לתשפ"ג!

 

השבוע הגיעו בנות כיתה ו מבתי הספר: "דרכי יהודה" ו"אבני החושן".
תודה לחגית לוי, גנית, רעות מיכלסון, ורד אדלר, רוויה, רוית, יעל, אור, רינה, רוני ותפארת 
על ההתגייסות וההשקעה בהפעלת יום הביקורQ
היה מרתק, כיף ומושקע❤️

 

 

 

בוקר כיתה ז'2

 

 

קישוט מבואת כיתות הקבצה

 

המדריכות המדהימות שלנו עמלו וקישטו את לוחות המבואה לכיתות הקבצה. 
אין ספק שעכשיו יהיה נעים ויפה יותר!!
אלופות!🏆🥇

 

 

ערב סיום מחצית י'5

 

בנות הכיתה יחד עם המורה אביה, זכו לארגן ערב כיתה כיפי במיוחד לקראת סיום המחצית. 
תודה רבה לנועה איפרגן ולמשפחתה על האירוח החם והמרק הטעים! 
ויישר כח לנציגות מהכיתה שנסעו לבית חורון לבקר את 3 המאומתות שלנו!
מאחלים לבנות רפואה שלימה ומהירה!!

 

 

מתכוננות לסעודת אמנים לכבוד ט"ו בשבט!

 

המדריכות האלופות שלנו ארזו כ600 ערכות לסעודת אמנים שתתקיים בעז"ה ביום שני!!!אין עליהן בעולללםםםם!!!!🏆❤️❤️❤️

 

 

ז'3 מסכמות מחצית בפארק ענבה!

 

 

ולומדות אמנות בטבע עם המורה עדינה האלופה!!!!

 

 

שיחה אינטראקטיבית על פיתוח ושכלול הכלים החברתיים

 

בנות החטיבה שמעו שיחה חשובה ומעצימה.
השיחה חיזקה אצל הבנות את ההערכה העצמית, ומשם המשיכה השיחה במודעות ושכלול כלים חברתיים. דבר שחשוב לכל בת.
שאלת המפתח היתה כיצד ניצור חברות בריאה?

גל כהן המתמחה בתחום, בשיחה חשובה לכל אחד ובכל גיל.

 

 

 

 

 

 

ט"ו בשבט שמח – מחזירים אהבה ליער ולסביבה💚

 

מוזמנים ליהנות משפע תכנים ופעילויות לט"ו בשבט:
🌱איור שירים לט"ו בשבט»
https://tinyurl.com/2p9asdf9
🌿השתולים – יערות הגשם»
https://tinyurl.com/2p8ks3kz
🌱מיודע – עצים בציורים»
https://tinyurl.com/3watfrpn
🌿סדרי ט"ו בשבט»
https://tinyurl.com/2p8jww4c
🌱מצגת שמיטה בכיתה»
https://tinyurl.com/mryfntbz
🌿קהוט מגוון המינים
https://tinyurl.com/2p9crp5w
🌳 סרטונים נוספים, כתבות, משחקים ועוד הצעות ירוקות – באתר חלון ירוק לצעירים»
https://tinyurl.com/2p98txu6
חג שמח.
קרן קימת לישראל, החטיבה לחינוך ולקהילה, המחלקה הפדגוגית

 

בברכת שבת שלום!

 

 

 

logo
אולפנת בני עקיבא אורות מודיעין 
כתובת: נחל צלמון 21, מודיעין
טלפון: 08-9702312 , 08-9752106
פקס: 08-9701036
[email protected]

אתר אינטרנט: www.orotmodiin.co.il
 

 

נשלח באמצעות smoove פלטפורמת שיווק