מידעון פרשת אחרי-מות קדושים

 

 

rav asher
קדושים תהיו

בשירותי הצבאי שירתתי כקצין חינוך דתי של פיקוד הגדנ"ע.
בשנת 1981 ארגנו את חידון התנ"ך העולמי לנוער.
שר החינוך היה פרופסור אמנון רובינשטיין ויו"ר חבר השופטים היה שר הדתות ד"ר יוסף בורג ז"ל. הספר המרכזי בחידון היה ספר ויקרא והנושא היה "גאולה תתנו לארץ".
בסוף החידון ביקר שר החינוך דאז את הנהלת החידון על הכללת ספר ויקרא בחידון. טענתו היתה שזה ספר העוסק בפולחן ועבודת קורבנות שהיום אינו רלוונטי לנוער. אחרי שר החינוך דיבר שר הדתות.
הד"ר יוסף בורג בנאומו הזמין את שר החינוך לעיין בספר ויקרא, החומש האמצעי, באמצע הספר, בפרשת קדושים פרק יט נפסוקים טו"ב - ח"י ולגלות כי הכלל הגדול של התורה "ואהבת לרעך כמוך" מופיע שם אחרי סדרת מצוות כמו "הוכח תוכיח את עמיתך... לא תשנא את אחיך בלבבך" ועוד.
השאלה הנשאלת מדוע באמת הכלל הגדול של "ואהבת לרעך כמוך" נכתב בספר ויקרא שרובו ככולו עוסק בעבודת הקורבנות?!
התשובה היא שאין להפריד בין עבודת השם ליחסים שבין אדם לחברו. גם הציווי "ואהבת לרעך כמוך" מסתיים במילים: "אני השם". אם אין "אנוכי ה'" , אין תוקף לכל המצוות שבין אדם לחבירו.
לסיסמא "בית יעקב לכו ונלכה" (ביל"ו) יש לצרף את "באור השם". את הסיסמא "והצנע לכת" יש לחבר להמשך "עם השם אלוקיך".
מול "אנוכי ה'" בעשרת הדברות יש את הציווי "לא תרצח"... כבר אברהם אבינו אמר: "רק אין יראת אלוקים במקום הזה והרגוני".
התוקף ומקור הסמכות של כל המצוות שבין אדם לחבירו נובע מהסמכות האלוקית וזה הסיכום של החכם באדם בספרו קהלת: "סוף דבר הכל נשמע, את האלוקים ירא ואת מצוותיו שמור, כי זה כל האדם".
האדם נברא בצלם אלוקים ויראת האלוקים היא בבחירתנו. "הכל בידי שמיים חוץ מיראת שמיים".
"ראשית חכמה, יראת השם".
זו תכלית החינוך: "לחנך ליראת שמיים" יראת שמיים במובן של מורא ויראה ויראת שמיים במובן של ראיית האלוקים בטבע (הטבע = אלוקים בגימטריא ).
יהי רצון שנזכה לחנך את עצמינו ואת תלמידנו ותלמידותינו ליראת שמיים. "אשה יראת ה' היא תתהלל".
לראות את אלוקים בתוך "הטבע"= בגימטריא=אלוקים. להתבוננן בנוכחות האלוקית בתוך ההסתור-יה. "זכור ימות עולם, בינו שנות דור ודור". לראות איך נבואות התנ"ך והבטחות נותן התורה מתגשמות למול עינינו.
"כי עין בעין יראו בשוב השם ציון".
זו המשמעות של "קדושים תהיו כי קדוש אני ה'".
אשרינו שזכינו לחיות בדור של גאולה. לראות את שיבת ציון וקיבוץ הגלויות. לראות איך " ועמך כולם צדיקים , לעולם ירשו ארץ".
"אין דתיים, אין חילוניים, ועמך כולם צדיקים"(מורי יעיש גיאת).

שבת שלום ומבורך
הרב אשר כורסיה
ראש האולפנה

 

פָּרַשׅילַת- טור פרשת השבוע מאת שילת יצקן, תלמידת כיתה ט'!

 

השבוע נקרא את פרשות: אחרי מות וקדושים.
בפרשת אחרי-מות מסופר על מות שני כהנים חשובים- הבנים של אהרון הכהן, נדב ואביהוא.
הקדוש ברוך הוא אוסר על כניסת הכהנים והקרבת קורבן לפי הרצון האישי ומצווה שהקרבת הקורבנות תיעשה רק על פי הכללים של התורה.
דמיינו שהשומר של הנשיא ייכנס לבית של הנשיא מתי שהוא ירצה, בלי לבקש אישור מהנשיא, כאילו שכח מיהו בעל הבית.. הבנים של אהרון הקריבו קורבן כשרצו, וה' הדגיש שהדבר אסור.
לעומת זאת בפרשת קדושים כלולים דינים וציווים שמצווה ה' את בני ישראל, הציווי הראשון שנאמר הוא: "קדושים תהיו כי קדוש אני ה' אלוקיכם".
ציווי האלוקים כוללים: דינים בשדה ובכרם, דינים שבין אדם לחבירו, חיזוי עתידות ואיסור עבודת אלילים, ועוד..
נשאלת השאלה:
מדוע הסמכנו את שתי פרשות אלו אחת לשנייה? למה אנו קוראים את שתיהן באותה השבת?
מעבר לזה שהשנה מתקצרת ואין לנו מספיק זמן לקרוא את הפרשות בנפרד, חשבתי על סיבה אחרת מדוע הסמיכו דווקא אותן- הרי אין מקרה בעולם..
אם מחברים את שמות הפרשות מקבלים את המשפט "אחרי מות קדושים אמור".
כוונה אפשרית של הצירוף היא, שאדם שהלך לעולמו הינו בעל קדושה, ולכן אין לדבר אלא בשבחו.
אבל ישנה אפשרות אחרת-
הפרשות הללו באות אחרי יום הזיכרון לשואה ולחיילי צה''ל "אחרי מות קדושים תהיו" הופך להיות קריאה לנו לנשארים בחיים – להיות קדושים.
ומה היא הקדושה?
הפרשה מביאה לנו רשימה של מצוות לקיים ועל ידי המצוות נגיע לחברה מתוקנת, התורה דורשת ממנו לכבד הורים, לקום מפני שיבה, להדר פני זקן, לדאוג לעני, לאהוב את הגר. ומה עלינו לא לעשות? לא לגנוב, לא לשקר, לא לעשוק, לא להלין שכר, לא לקלל חרש, לא לשים מכשול בפני עיוור, לא לעשות עוול במשפט, לא ללכת רכיל ועוד..
קשה מאוד לקיים את המצוות הללו אבל כאשר מצליחים וכולם מבצעים את מה שהתורה קראה לנו לעשות- הופכים לקדושים!!
להרבות באהבה זו הקדושה שהפרשה מכוונת אליה.
בעזרת ה' שנזכה לקיים את זה, שבת שלום!!

 

הנה זה קורה🥳🥳🥳 ה-ה-צ-ג-ה של ה-ש-מ-י-נ-י-ת👑

 

א' סיוון, 12.5
save the date🎊
לצפייה בפרומו- לחצו על התמונה >>>

 

video

 

 

"אם תרצו- אין זו אגדה!"

 

פעילות  מהנה ומאתגרת של מוזיאון הרצל בשכבה ט' לציון יום הולדתו ה- 161 של חוזה המדינה הרצל.

 

 

 

הלב אומר תודה!!!❤️ בנות ח'2 בתודה למורה עטרה

 

 

מאירועי יום הזיכרון באולפנה

 

video

 

לצפייה בשאר הסרטונים מהטקס היכנסו >>>

 

קמפוס לבנות שכבה ז' עם רב השכבה הרב אריאל רוזנטל

 

 

 

אסיפות הורים לכיתות ז'- י'

 

בע"ה ביום ראשון, כ' אייר 2/5 תתקיימנה אסיפות הורים לכיתות ז'-י'.
מוזמנים להרשם בטפסים המצורפים:

 

 

 

תכנית חברתית לתיכון

 

 

תכנית חברתית לחטיבה

 

 

חוזרים לקרוא בספריה!

 

 

בברכת שבת שלום!

 

 

 

logo
אולפנת בני עקיבא אורות מודיעין 
כתובת: נחל צלמון 21, מודיעין
טלפון: 08-9702312 , 08-9752106
פקס: 08-9701036
[email protected]

אתר אינטרנט: www.orotmodiin.co.il
 

 

נשלח באמצעות smoove פלטפורמת שיווק