Skip to main content
לְמה יש ערך רב יותר: לאמנות או לחיים?"; "מה חשוב יותר: הגנה על יצירת אמנות או הגנה על הכדור שאנו חיים בו?". אלה מקצת מהטענות שהשמיעו פעילי אקלים בעת פעולות מחאה במוזיאונים. טענות אלו מושתתות על הקבלה שנגזרות ממנה טענות ערכיות: כדור הארץ... more
לְמה יש ערך רב יותר: לאמנות או לחיים?"; "מה חשוב יותר: הגנה על יצירת אמנות או הגנה על הכדור שאנו חיים בו?". אלה מקצת מהטענות שהשמיעו פעילי אקלים בעת פעולות מחאה במוזיאונים. טענות אלו מושתתות על הקבלה שנגזרות ממנה טענות ערכיות: כדור הארץ כמוהו כיצירת אמנות, וכפי שאנו מגנים על יצירת האמנות כך עלינו להגן גם על כדור הארץ.
מאמר זה עוסק בפעולות המחאה של פעילים למען האקלים שממוקדות בהתקפות על יצירות אמנות במוזיאונים ברחבי העולם, שעיקרן השלכת מזון ונוזלים על יצירות האמנות או הדבקת הגוף של הפעילות אל היצירות. בעוד שפעולות מחאה אלו מוצגות בתקשורת כפרובוקציה ונדליסטית חסרת פשר, ניתוח שלהן מראה שהמחאה שואבת השראה ממסורת של פעולות איקונוקלסטיות (הרס או השחתה של הדימוי החזותי שביסודו התנגדות תיאולוגית או פוליטית למה שהדימוי מייצג). עם זאת, מטרתם של הפעילים שונה: הם מבקשים להסב את המבט מן המוזיאון אל העולם שבחוץ, ולהזמין אותנו לשאול מה תפקידה של יצירת האמנות במרחב הפוליטי־תרבותי.
Scholars have acknowledged the role mental exercises played in virtual pilgrimages, yet their role in actual voyages to the sacred places is less recognised. One chapter in a pilgrimage account, Evagatorium in Terrae Sanctae, composed in... more
Scholars have acknowledged the role mental exercises played in virtual pilgrimages, yet their role in actual voyages to the sacred places is less recognised. One chapter in a pilgrimage account, Evagatorium in Terrae Sanctae, composed in the early 1480s by the Dominican pilgrim and preacher Felix Fabri, describes the Virgin Mary’s daily pilgrimages to the sacred places in Jerusalem in the 14 years she is said to have lived after the Ascension of Christ. In this chapter Fabri offers a normative model for visiting the sacred places, in the spirit of vita mixta, promoting mental practices as inherent in, and even superior to, the physical act of pilgrimage. A cultural-historical reading of Fabri’s chapter locates it in close relationship to other literary genres, particularly devotional works and sermons.
Research Interests:
Research Interests:
Research Interests:
Research Interests:
This conference, scheduled for September 9th-10th, 2024, in Jerusalem, is dedicated to exploring the material culture of Jewish communities in the East, particularly those under Muslim rule, both in their countries of origin and in the... more
This conference, scheduled for September 9th-10th, 2024, in Jerusalem, is dedicated to exploring the material culture of Jewish communities in the East, particularly those under Muslim rule, both in their countries of origin and in the Land of Israel. Please refer to the attached Call for Papers for further details.
Research Interests:
Research Interests:
Landscape, Nature and Sacred Site (Copenhagen, 11-12 May 2022)
Tracing the Jerusalem Code
Jerusalem: Travel, City, and Self.
Scandinavians in the Holy Land 1100-1950
Interdisciplinary workshop, Jerusalem, November 1-4, 2016
Pilgrimage in the Abrahamic Traditions. A symposium in memory of Professor R. J. Zwi Werblowsky (1924-2015). June 1, 2016
Research Interests:
Research Interests:
Research Interests:
If pilgrimage is understood as a journey, doggedly directed to an immovable destination, ethnography – the description of peoples and cultures encountered en route – is a distraction from the journey’s sacred purpose. Modern scholarship... more
If pilgrimage is understood as a journey, doggedly directed to an immovable destination, ethnography – the description of peoples and cultures encountered en route – is a distraction from the journey’s sacred purpose. Modern scholarship has often repeated this story of the secularization of pilgrimage literature: as time went on, pilgrims became more curious about other cultures, ethnographic passages grew longer, and the journey’s sacred destination less and less important. In short: pilgrims became travellers. While there certainly is some truth to that account it obfuscates that ethnography is a prominent if not constitutive element in pilgrimage literature from early on. Because pilgrims from all over the world flocked to Jerusalem, cultures and ceremonies clashed there regularly, provoking descriptions of rituals and liturgies as well as comparative musings. Rather than declining in importance, such observations became even more relevant (at least for Western pilgrims) with the advent of the Reformation in Europe. In this workshop, we aim to better understand how ethnography and pilgrimage did coalesce in late medieval and early modern times.

Lectures:
The Impact of the Islamic Conquest on Latin Traveller’s Representation of Otherness
Camille Rouxpetel, TEMOS-Université d’Anger

The Haram el Sharif as a Shared Sacred Space in the Eyes of Late Medieval Christian Pilgrims
Iris Shagrir, The Open University of Israel

Dominican Pilgrims to the Holy Land and the Import of Scholastic Thought
Yamit Rachman-Schrire, Ben Gurion University of the Negev

Know your Enemies: Heresiology and Ethnography
Sundar Henny, Universität Bern/University of Haifa

Early Modern Czech Pilgrims' Encounters with 'Others' in the Holy Land
Orit Ramon, The Open University

Eastern Christians and the Legacy of the Ancient Church in the Eyes of Early Modern Europeans
Zur Shalev, University of Haifa
Research Interests: